وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: ایران همانند هر کشور دیگری حق دارد نفت خود را صادر کرده و از آن برای توسعه اقتصاد خود بهره گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «سرگئی لاوروف» در کنفرانس مطبوعاتی خود با موضوع جمعبندی نتایج سیاست خارجی روسیه در سال 2015، به سوال خبرنگاری که از وی پرسید آیا فکر نمی کنید با کمک به ایران برای حل مساله هسته ای این کشور امکان ورود گسترده نفت آن به بازار جهانی را فراهم کرده و در واقع شاخه ای که روی آن قرار گرفته اید را اره کردید چنین پاسخ داد.

«شاید بهتر می شد که اگر یک یا چند کشور تولید کننده نفت دچار مناقشه می شدند یا این که وضعیتی برای این کشورها پیش می آمد که نمی توانستند صنایع نفت خود را توسعه دهند یا مورد تحریم قرار می گرفتند. در آن صورت وضع بازار بهتر می شد و شاید برای چند روز یا چند ماه قیمت های نفت بالا می رفت و اوضاع بهبود می یافت.»

وی ادامه داد: اما تا چه اندازه درست و عادلانه خواهد بود اگر ما بخواهیم توسعه خود را به صورتی بنا کنیم که یک کشور دیگری شکست بخورد یا حقوق و منافعش از بین برود یا این که تحریم ها علیه کشوری حفظ شود یا توسط کشورهای دیگر بمباران شود.

وزیر خارجه روسیه گفت: اگر کشوری به چنین سناریویی تکیه و سمت گیری کرد اولا توسعه خود را در گرو رویداد کشورهای دیگر قرار می دهد که به آن بستگی ندارد دوم این که دنبال راه اسان برای حل مسایل روزمره می گردد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه بر لزوم برنامه ریزی راهبردی برای توسعه اقتصاد کشور و پرهیز از نگاه سطحی به مسایل و جستجوی راه حل های کوتاه مدت برای حل مسایل تاکید کرد.

لاوروف با اشاره به امکان افزایش تولید نفت ایران با اجرایی شدن برجام گفت: همه کشورها باید از امکان توسعه و پیشرفت برخوردار باشند و فرصت های موجود برای این منظور بهره بگیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار