وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی گفت:ایران از دیرباز مهد همزیستی و همجواری ادیان مختلف بوده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی جنتی در هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی که در هتل آسمان اصفهان در حال برگزاری است با بیان این که پیروان ادیان و مذاهب مختلف از منظر قانون و فرهنگ از حقوق برابر و شهروندی برخوردارند، افزود: این فرهنگ ناشی از آموزه های قرآن  و دیگر ادیان الهی است و پیروان این آیین در طول تاریخ به این آموزه اعتقاد عملی داشته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که ایرانیان همواره یکتا پرست بوده و همزیستی ادیان توحیدی در ایران مثال زدنی است، تصریح کرد: پیروان ادیان با همبستگی کامل در دفاع مقدس در برابر متجاوزان دفاع کردند و از این رو است که اندیشه توحیدی و مشترکات ملی و میهنی عامل همبستگی در این سرزمین است.

وی با اظهار تاسف از این که در برخی از نقاط جهان به دلیل برتری های دینی آتش تفرقه شعله ورتر می شود، گفت: ترورسیم از منظر همه ادیان توحیدی نکوهیده است و خبر تجاوز تکفیری ها به ایزدیان یکی از ناگوارترین اخبار بود.

جنتی با اشاره به این که خیابان سی تیر تهران به راستی خیابان ادیان است چرا که عبادتگاه همه ادیان الهی در این خیابان وجود داشته و فعالیت می کنند، تصریح کرد: این خیابان نمونه مطلوبی برای جامعه شناسی در این زمینه است و اصفهان مثال بزرگتری برای این مسئله است و از دیرگاه محفل ادیان الهی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دوره صفوی چهار دین بزرگ در اصفهان می زیستند و هر یک به سهم خود مسبب رشد این شهر بوده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که اصفهان پیشینه درخشان در فعالیت های مشترک ادیان الهی دارد، ادامه داد: بر اساس اسناد تاریخی در سال 1281 شمسی به همت بزرگان این شهر صفاخانه اصفهان با هدف گفتگوی ادیان ساکن در این شهر تأسیس شد.

وی با اشاره به این که پیروان هر یک از ادیان نقش به سزایی در عرصه های سیاسی مختلف ایفا کرده و اقلیت های مهم بر اساس قانون در مجلس از حقوق برخوردارند، خاطرنشان کرد: امروز اغلب پیروان ادیان الهی در عرصه های اقتصادی، هنری و موارد دیگر توفیقات فراوانی دارند و در پرستشگاه ها و با آموزه های دینی خود به ایرانی بودن خود افتخار می کنند.

جنتی با اشاره به این که همزیستی ادیان بستر خوبی برای استفاده از ظرفیت های مشترک ادیان برای مقابله با افراط در منطقه است، بیان کرد: همزیستی و صلح بزرگترین دغدغه های اجتماعی بشر در تاریخ بوده و منشأ آن بر اثر برداشت های گوناگون بر مسائل اعتقادی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اعتقاد امری قلبی است و نمی توان با زور کسی را به باور رساند، اشاره کرد: تردیدی وجود ندارد که می توان دشمنی ها را تبدیل به دوستی کرد و این نکته در قرآن به پیامبر گوشزد شده است که خوبی با بدی یکسان نیست بلکه باید بدی را با نیکی دفن کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که بسیاری از دشمنی ها در تاریخ به دلیل متهم کردن یکدیگر به عقاید باطل پیش آمده است، افزود: گفت و گوی مستقیم سبب نزدیکی ادیان شده و در صلح بین المللی تأثیر دارد و می تواند به صلح پایدار جهانی تبدیل شود.

وی با بیان این که دعوت به تعقل و خرد ورزی یکی از شیوه های مقابله با افراط است، گفت: رهبران ادیان می توانند با فراخواندن پیروان خود به خرد ورزی و متون اصیل دینی این مسئله را ایجاد کنند.

جنتی با اشاره به این که امروز پیروان راستین همه ادیان از تهدیدات مشترک نگرانند، اشاره کرد: امروز باید سیاست گذاری مشترکی برای مقابله با افراط اتخاذ کرد و در چشم انداز افق 1404 اصفهان شهری پیشرفته با داشته های فراوان مأمنی برای پیروان ادیان الهی است. 

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.