پکن درخصوص نزدیک شدن اخیر یک کشتی جنگی آمریکایی به یک جزیره مورد مناقشه در دریای چین جنوبی به واشینگتن هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، تنش ها بر سر اقدام چین به ساخت جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی افزایش یافته است.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ناوشکن موشک انداز یو اس اس کورتیس ویلبور روز شنبه از نزدیکی جزیره تریتون در مجموعه جزایر پاراسل عبور کرد. 

چین،‌ تایوان و ویتنام بر این جزایر ادعای مالکیت دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: این اقدام در پی «سلطه جویی دریایی آمریکا»، به شدت به صلح و ثبات در منطقه مربوطه آسیب زد.

ادعای دریایی چین 
چین عملاً مدعی مالکیت کل دریای چین جنوبی است، این در حالی است که فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان همگی ادعاهای سرزمینی در این دریا دارند.

پکن با ساخت جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی در مجموعه جزایر اسپراتلی، بر ادعای سرزمینی خود تاکید کرده و تنش ها را در منطقه افزایش داده است.

چین در این جزایر مصنوعی تاسیسات بندری، باندهای فرودگاه و ساختمان های نظامی ایجاد کرده است که این اقدامات هشدارهای آمریکا را در پی داشته است.

مهر امسال، نیز نیروی دریایی آمریکا یک ناوشکن موشک انداز را به 12 مایل دریایی یکی از جزایر اسپراتلی اعزام کرد.

آمریکا اعلام کرده است اقدام چین به ساخت و ساز در دریای چین جنوبی به نظامی شدن منطقه منجر شده است و دسترسی آزادانه به آب ها و حریم هوایی را تهدید می کند.

چین این ادعاها را رد می کند و می گوید این تاسیسات عمدتا برای مقاصد غیر نظامی و دفاعی است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار