دبير انجمن هاي ميراث فرهنگي كشور با بيان اينكه ميراث فرهنگي، هويت تاريخي و پيشينيه غني فرهنگي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است گفت: حراست از ميراث فرهنگي و هويت تاريخي وظيفه تك تك ما و يك وظيفه همگاني است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رحمت الله رئوف در افتتاحيه دوره آموزشي توانمند سازي دهياران روستاهاي هدف گردشگري خراسان رضوي افزود: اگر مردم متوجه نقش ميراث فرهنگي و هويت تاريخي در توسعه اقتصادي كشور شوند همه براي حراست از اين پيشينه غني فرهنگي پيشقدم خواهند شد.

وي با اشاره به نقش روستاهاي هدف گردشگري در توسعه گردشگري و جايگاه دهياران روستاها در اين توسعه اضافه كرد: دهياران بايد با فرهنگ سازي، اطلاع رساني و آموزشي ضمن معرفي جاذبه ها و ظرفيت هاي موجود در روستا جلوي تخريب بافت تاريخي روستا و تغيير شكل آن را نيز بگيرند.

رئوف گفت: دهياران نبايد اجازه تخريب روستا و تغيير بافت تاريخي آن را بدهند و بايد به طور جدي از روستا و ظرفيت هاي فرهنگي و تاريخي و جاذبه هاي گردشگري آن دفاع كنند.

دبير انجمن هاي ميراث فرهنگي كشور افزود: معرفي، آموزش و اطلاع رساني بايد در دستور كار دهياران روستاهاي هدف گردشگري قرار گيرد.

مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنایع دستي و گردشگري كشور با انتقاد از نحوه اجراي طرح هادي در برخي از روستاها گفت: نحوه اجراي طرح هادي در برخي از روستاها به گونه اي است كه موجب تخريب بافت تاريخي روستا و تغيير زيبايي روستاها شده است.

وي خاطر نشان كرد: بايد با برنامه ريزي و همكاري و تعامل نسبت به حفظ بافت تاريخي ورستاها و ثابت نگه داشتن موقعيت و زيبايي هاي روستاها اقدام كرد.

مدير كل دفتر امور روستايي و عشايري استانداري خراسان رضوي هم در این همایش با اشاره به نقش روستاهاي هدف گردشگري در توسعه همه جانبه گفت: روستاهاي هدف گردشگري نقش بسيار مهمي در توسعه اقتصادي استان دارند و رد اين ميان دهياران وظيفه بسيار سنگيني بر عهده شان است.

نور محمدي افزود: در دو سال اخير نگاه دولت به روستاها از نگاه عمراني به نگاه توسعه همه جانبه تغيير كرده و اين مهم در برنامه ريزي هاي دولت تدبير واميد به خوبي به چشمي مي خرود.

وي گفت: بر همين اساس در سال 1395 كه سال شروع برنامه ششم توسعه است براي اولين بار كارگروه امور روستايي و عشايري آغاز به كار خواهد كرد.

مدير كل دفتر امور روستايي و عشايري استانداري خراسان رضوي خاطر نشان كرد: توجه به روستاها خصوصا روستاهاي هدف گردشگري مي تواند موتور محركه اقتصاد در كشور باشد.

صفت مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز در اين مراسم با بيان اينكه دهياران نقش بسيار مهمي در توسعه گردشگري روستايي دارند گفت: اطلاع از داشته هاي متفاوت با ديگران و برنامه ريزي براي استفاده مطلوب از اين داشته ها و ظرفيت ها مي تواند نقش بسيار مهمي در توسعه گردشگري روستايي توسط دهياران داشته باشد.

حسين زارع افزود: در روستاها خوشبختانه مزيت هاي نسبي واقعي وجود دارد كه نيازمند شناسايي آن ها هستيم و در اين ميان دهياران با شناسايي اين مزيت ها مي توانند نقش خود را در توسعه گردشگري روستايي به نحو بهتري انجام دهند.

وي گفت: در روستا علاوه بر آب و هواي مطلوب، شاهد وجود مردمي مهمان نواز، آداب و رسوم زيبا، بافت تاريخي ارزشمند و ديگر مزيت هاي نسبي هستيم كه يك دهيار مي تواند با شناسايي اين مزيت ها و برنامه ريزي در خصوص استفاده هرچه بهتر از ان ها روستا را تبديل به يك مقصد مهم گردشگري كند به گونه اي كه همه ساله ميزبان خيل عظيمي از گردشگران داخلي و خارجي باشد.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي خاطر نشان كرد: تقويت هويت محلي و آشنايي افراد روستا با پيشنيه تاريخي روستا مي تواند نقش مهمي در توسعه گردشگري روستايي داشته باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نيز در اين مراسم گفت: اين دوره آموزشي به منظور ايجاد آمادگی در روستاهای هدف گردشگری این استان برای میزبانی هرچه بهتر از مسافران نوروز 95 برگزار شده است.

سيد جواد موسوي افزود: تاکنون 37 روستای برجسته هدف گردشگری در خراسان رضوی انتخاب و برای میزبانی از گردشگران و مسافران آماده سازی می شوند.

وي خاطر نشان كرد: بر اساس برنامه ريزي ها در نوروز امسال، پنج نفر از دهياران روستاهاي هدف گردشگري استان كه موفق به جذب بيشترين گردشگر باشند در سفري به شهرستان بوانات استان فارس از دهكده گردشگري آقاي برزگر بازديد خواهند كرد.

در اين دوره آموزشي عباس برگزر كارآفرين نمونه در حوزه گردشگري روستايي كه موفقيت هاي بسيار زيادي را در اين حوزه كسب كرده است نيز به بيان صحبت و ارائه نقطه نظرات خود پرداخت كه با استقبال و تشويق گسترده حاضران در اين جلسه روبه رو شد.

/زانتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.