مديرگروه بهداشت حرفه اي دانشگاه علوم پزشكي مشهد از آغاز نصب دستگاه های سنجش گاز رادون در سال 1395 در مشهد خبر داد.

علي حسني در گفت و گو با گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد گفت: در سال آينده دستگاه های سنجش گاز رادون درمنازل مسكوني به صورت تصادفي در منازل نصب مي شود.
وی ادامه داد: تغييرات میزان گاز رادون در منازل از شاخص هاي سلامت مركز بهداشت استان محسوب مي شود و مورد ارزيابي قرار می گيرد.
مديرگروه بهداشت حرفه اي دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: گاز رادون يك تركيب راديواكتيو است و در خاك، مصالح ساختماني، آب هاي زيرزمينی و در گاز مصرفي منازل وجود دارد.
حسنی گفت: رادن موجود در هوا از طریق تنفس وارد ریه انسانها می شود. در صورتیکه هوای تنفسی حاوی رادن بمقدار زیاد باشد، بافتهای ریه بتدریج  آسیب می بینند. که در دراز مدت موجب بروز سرطان ريه می شود.
وی گاز رادن را حاصل آزاد سازی اورانیم طبیعی موجود در خاک ، آب و صخره ها دانست و اظهار داشت: رادن یک گاز پرتوزای بی رنگ، بی بو، بدون مزه و از نظر شیمیایی بی اثر است و تنها با استفاده از دستگاههای مخصوص اندازه گیری رادن می توان وجود آن را تشخیص داد.
مديرگروه بهداشت حرفه اي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به سنجش اشعه ماورابنفش در مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اكنون ميزان اشعه ماورابنفش یو.وی توسط دانشگاه علوم پزشكي مشهد و ديگر مراكز و شهرهاي زير پوشش اين دانشگاه سنجش مي شود و نتايج به دست آمده به وزارت بهداشت ارسال مي شود.
وي در مورد خطرات اشعه ماورای بنفش خورشید افزود: اشعه ماوراي بنفش در سلامت انسان موثر است و در معرض قرار گرفتن بيش از حد درمقابل آن موجب بروز سرطان پوست و آب مرواريد مي شود.
مديرگروه بهداشت حرفه اي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: اشعه فرابنفش انرژی الکترومغناطیسی است که طول موج کوتاه و انرژی زیادی دارد و برای چشم انسان نامرئی است و وجود این اشعه در نور خورشید باعث آفتاب سوختگی پوست بدن می‌شود.
حسنی ادامه داد: عوارض پرتو فرابنفش خورشید برای چشم کودکان 10 برابر چشم بزرگسالان است که همین امر، ضرورت استفاده از عینک آفتابی را برای کودکان بیشترمی‌کند.    
مديرگروه بهداشت حرفه اي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در مورد راهكارهاي حفاظتي در برابر اشعه ماورابنفش خورشيد اگفت: اطلاع رساني براي شیوه‌های حفاظتی در مقابل پرتو فرابنفش نقش مهمی کاهش عوارض بیماری های پوستی و چشمی می شود.
وی با بیان اینکه اشعه ماورابنفش خورشيد موجب تغييرات در ضخامت لايه اوزون می شود، افزود: افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های صنعتی موجب می‌شود که میزان عبور اشعه فرابنفش از جو زمین افزایش یابد.
انتهای پیام//
برچسب ها: دستگاه ، سنجش ، رادون ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.