شهرستان نیشابور به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد، هرساله پذیرای جمع زیادی از مسافرانی است که به قصد زیارت علی بن موسی الرضا(ع) از این شهر عبور می کنند. این شهر با جاذبه های گردشگری فراوان خود می تواند مقصدی برای سفرهای نوروزی شما باشد.اگر قصد سفر به مشهد مقدس را دارید، بازدید از جاذبه های گردشگری نیشابور را از دست ندهید.

نیشابور؛ شهر فیروزه ها و قلمدان ها به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،ازمهم ترین آثارتاریخی،مذهبی،و گردشگری این شهرستان زیبا و پر جاذبه قدمگاه رضوی است.

قدمگاه رضوي محل توقف حضرت امام رضا (ع)

قدمگاه رضوی یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران و زائران رضوی در شهرستان نیشابور است. اهمیت این بنا به سبب توقف حضرت امام رضا (ع) در زمان هجرت تاریخی ایشان از مدینه به مرو در این مکان است. نام این بنا بر گرفته از قطعه سنگ سیاهی است که مشهور است جای قدوم مبارک حضرت رضا (ع) بر آن نقش بسته است.

در کنار این بنا نیز چشمه ای موسوم به حضرت قرار دارد که زائران آب آن را نوشیده و به عنوان تیمم و تبرک با خود می برند. بر اساس شواهد موجود این بقعه بر روی عمارتی مخروبه در زمان شاه عباس صفوی بازسازی شده و در زمان شاه سلیمان در سال 1901 ق تکمیل شده است. این بنا در 24 کیلومتری شرق نیشابور واقع شده است.

آرامگاه عطار و کمال الملک

آرامگاه عطار یکی از بناهای تاریخی شهرستان نیشابور است.شیخ فریدالدین عطار ، عارف ، شاعر و ادیب ایرانی که در طول عمرش خدمات علمی و تألیفات ارزشمندی مانند تذکره الاولیاء ، منطق الطیر، الهینامه را از خود به یادگار گذاشت. مقبره عطار همواره مورد توجه گردشگران سراسر دنیا است. آرامگاه وی واقع در محله باستانی شادیاخ نیشابور در خیابان عرفان کنونی در نیشابور هر ساله پذیرای علاقمندان به ادب، معماری و فرهنگ ایرانی است. بنای کنونی آرامگاه دارای هشت ضلع با گنبدی کاشی کاری شده و چهار در ورودی است. در نمای بیرونی آن چهار غرفه کاشی کاری شده تعبیه شده است و در وسط بقعه، قبر عطار و یک ستون هشت ترکی به ارتفاع ۳ متر وجود دارد. آرامگاه کمال المک نیز در فاصله کمی از این بنا در همین محوطه قراردارد که توسط استاد هوشنگ سیحون طراحی شده است. طراحی این بنا در هماهنگی با آرامگاه عطار نیشابوری نقش مهمی در تاکید بر ارزش های فرهنگ ایرانیدر این مکان داشته است.

آرامگاه خيام

حکیم ابوالفتح عمر بن ابراهیم مشهور به خیام نیشابوری ، ریاضیدان ، منجم ، شاعر و اندیشمند والای ایرانی است که در سطح بین المللی از شهرت به سزائی برخوردار است . وی در سال 439 هـ . ق پس از وفات در گورستان "حیره" که امروزه در 5 کیلومتری شرق نیشابور واقع شده به خاک سپرده شده است. بنای یادبود مزار این دانشمند بزرگ در سال 1341 ش با طرح و نقشه مهندس هوشنگ سیحون ساخته شد.این اثر با ترکیبی ازمصالح آهن ، بتون و تزئینات کاشیکاری به شکل لوزی های به هم پیوسته بر گرفته ازاندیشه های ریاضی عمر خیام بنیان گردیده است. مقبره خیام از لحاظ خلاقیت و ساخت و معماری یکی از مهمترین ساختمان های زمان خود است.

استاد هوشنگ سیحون سازنده بنای این مقبره درمورد آن گفته:"خیام در واقع سه شخصیت دارد، ریاضی دان، منجم و شاعر -که باید هر سه شخصیت در بنا نشان داده می شد."

باغ و امارت امين الاسلامي

این خانه و باغ زیبا در گذشته متعلق به مرحوم ابوالحسن امین الاسلامی بوده و امروزه در خیابان امام خمینی (ره) در مجاورت باغ ملی شهر واقع شده است . بنای واقع درمیان باغ با زیربنای تقریبی به 1300 مترمربع در دو طبقه ساخته شده و دارای فضاهائی نظیرسالن مرکزی ، اتاق ها ، پیشخوان ستوان دار و سردابه می باشد.عمارت امین الاسلامی و باغ پیرامون آن با درختان بلند ، مستمر و غیر مستمر از جمله چنار ، کاج، شمشاد ، توت ، گردو و غیره در زمان پهلوی ساخته شده و الگویی از هنر باغ سازی اصیل ایرانی است

موزه خيام

موزه تخصصی نجوم با وسعتی نزدیک به 120 متر مربع دارای اشیاء نفیسی از جمله اسطرلاب ، قطب نما و تصاویری از صور فلکی ، ظروف فلزی سده 5 تا 7 هجری ، ظروف سفالین سده 3 تا 7 هجری و نسخ خطی علم نجوم می باشد.

روستای خرو علیا

این روستا در 20 کیلومتری شرق نیشابور و در مسیر جاده مشهد قرار گرفته است . این روستا دارای دره ای خرم و مصفا و پوشیده از درختان گوناگون میوه و درختان غیرمثمر است. آبشاری نیز از ارتفاعات این منطقه ی کوهستانی به پایین سرازیر می شود که بر جذابیت های طبیعی ناحیه افزوده است.

بازارهای سنتی و مشاغل بومی

نیشابور یکی از معدود شهرهای استان خراسان رضوی است که امروزه دارای بازار سنتی است که در عصر صفویه بنا شده است . این بازار سرپوشیده که معروف به بازار سرپوش است در خیابان امام واقع شده است و دارای راسته بازار، سراها چاروق و حجره های متعددی است . در بازار سرپوش حجره های مشاغل سنتی و بومی از قبیل فرش فروشی ، رویگری ، مسگری ، رنگرزی ، آهنگری ، پارچه فروشی و غیره مشاهده می گردد.
از سایر بازارهای شهرستان نیشابور می توان به چهارشنبه بازار میدان فردوسی ، بازار رباط شاه عباسی اشاره کرد.

سوغات و صنایع دستی نیشابور

نام نیشابور به سبب وجود معادن غنی با فیروزه قرین بوده و تراشیدن و شکل دادن به این سنگ قیمتی امروزه نیز حرفه های قدیمی و سودمند آن دیار به شمار می رود.
فیروزه مشهورترین سوغات شهرستان نیشابور است که شهرتی جهانی دارد. از سایر صنایع دستی می توان به قالی بافی ، سفال گری و لعاب کاری و از دیگر سوغات این شهر می توان به ساقه های ترد گیاه اساطیری ریواس و گلهای در فصل بهار اشاره کرد.

انتهای پیام/ 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.