اکونومیست نوشت: دخالت پ‌ک‌ک در حملات ترکیه به‌ نوبه خود می‌تواند این کشور را وارد جنگی کند که نتایج آن تا سه دهه باقی بماند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله «اکونومیست» در مطلبی نوشت: موج حملات خشونت‌آمیز تروریستی در ترکیه کم‌سابقه بوده است. در پنج ماه گذشته 3 حمله تروریستی فقط در شهر آنکارا رخ داده است. 4 هفته پیش انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در این شهر، 30 نفر را به کام مرگ کشاند. این در حالی بود که حزب کارگران کردستان (پ ک ک ) مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. عملیات انتحاری یکی از عناصر تروریستی داعش در ایستگاه قطار شهر آنکارا در اکتبر 2015 (مهر 1394) به کشته شدن بیش از 100 شهروند تُرک منجر شد.

این وضع در جنوب شرق مناطق کردنشین به مراتب بحرانی‌تر است. مناطق تحت سلطه حزب کارگران کردستان روزانه آماج حملات نیروهای ترکیه قرار دارند. به‌گونه‌ای که در تابستان گذشته، بیش از 285 غیرنظامی کُرد، 350 نیروی امنیتی و 299 سرباز پ ک ک در نتیجه حملات نیروهای ترکیه کشته شدند.

وزارت کشور ترکیه هفته گذشته از اعزام بیش از 20 هزار نظامی به سه شهر کردنشین خبر داد. دخالت حزب کارگران کردستان در حملات تروریستی ترکیه به‌نوبه خود می‌تواند ترکیه را وارد جنگی کند که نتایج آن تا سه دهه در این کشور باقی بماند. این روند همچنین ممکن است به تغییر استراتژی‌های پ.ک.ک منجر شود.

این حزب در سال‌های گذشته از حمله به اهداف غیرنظامی خودداری کرده است؛ بنابراین تغییر سیاست آن و تلاش برای مشروعیت بخشیدن به حقوق حود می‌تواند آسیب‌های گسترده‌ای را برای هر دو طرف منازعه داشته باشد. از سوی دیگر پ.ک.ک اعلام کرده است این حزب نقش اساسی در مبارزه با عناصر تروریستی داعش در عراق و سوریه دارد.

درنهایت، تداوم این روند ترکیه را برای عملیات گسترده علیه شهرهای کردنشین جنوب شرقی و سرکوبی حزب کارگران کردستان مصمم‌تر می‌کند. این فرایند هم‌اکنون در حال شکل‌گیری است؛ همان‌گونه که اردوغان – رئیس‌جمهور ترکیه – در تعریف خود از تروریسم به آن اشاره کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار