محققان در پژوهشی جدید دریافته‌اند که مبتلایان به دیابت با مصرف چند فنجان قهوه در روز می‌توانند حساسیت انسولینی خود را بهبود بخشند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در سنت آمریکایی‌ها خوردن قهوه اهمیت دیابت دارید؟ قهوه بخورید
زیادی دارد و اغلب آنها در طول روز دست کم ۳ فنجان قهوه می‌نوشند. همین امر، آمریکا را به بزرگ‌ترین مصرف کننده قهوه در دنیا تبدیل کرده است.

محققان در سال‌های اخیر فواید زیادی را درباره اثر قهوه بر سلامت افراد ذکر کرده‌اند و بتازگی نیز دریافته‌اند که مصرف روزانه ۳ تا ۴ فنجان از این ماده می‌تواند سلامت مبتلایان به دیابت را بهبود بخشد. آنها می‌گویند مبتلایان به دیابت نوع ۲ که قهوه مصرف می‌کنند، در دراز مدت از نظر سلامت جسم وضعیت بهتری دارند و قند خون و میزان اسید اوریک خون آنها به مراتب پایین‌تر خواهد بود.

بهبود شرایط مبتلایان به دیابت نوع ۲ همچنین حساسیت به انسولین (واکنش بدن به انسولین) را در آنها بهبود می‌بخشد.

این محققان تأثیر مصرف بین ۳ تا ۴ فنجان قهوه را روی ۲۰۰ نفر مورد بررسی قرار دادند که ۹۰ نفر از آنها مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند. آزمایش خون نشان داد که بیماران غیر دیابتی با مصرف قهوه تا ۵ درصد کاهش قند خون و تا ۱۰ درصد کاهش اسید اوریک خون مواجه شدند.

یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که مصرف قهوه در مبتلایان به دیابت نوع ۲ باعث کاهش ۱۵ درصدی اسید اوریک و ۲۰ درصدی قند خون می‌شود. در واقع، بر این اساس، بین اسید اوریک و حساسیت انسولینی ارتباط مستقیمی وجود دارد. با کاهش میزان اسید اوریک و قند خون، حساسیت انسولینی بدن مبتلایان بهبودی می‌یابد.

قهوه حاوی مقادیر بالای ترکیبات زیستی فعال است که مسئول اثرات محافظتی هستند. محققان دریافتند یکی از این ترکیبات موسوم به «اسید کلورژنیک»، نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است که در این نوشیدنی یافت می‌شود. مصرف قهوه همچنین خطر ابتلا به دیابت را تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد. البته محققان پیش از این هشدار داده بودند که زیاده‌روی در مصرف قهوه می‌تواند خطر بروز استرس و اضطراب، هذیان، بی‌قراری، انقباضات ماهیچه‌ای و پوکی استخوان را به دنبال داشته باشد. در این تحقیقات، مشخص شد که مصرف بیش از هزار میلی‌گرم قهوه در روز (حدود ۱۰ فنجان) ممکن است این علائم را ایجاد کند.

با این حال،‌بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف متعادل قهوه اثرات خوبی روی سلامت افراد دارد و مصرف ۷۵ تا ۸۵ میلی‌گرم قهوه در روز عملکرد ذهنی را بهبود می‌بخشد. همچنین محققان بر این باورند که نوشیدن روزانه ۳ تا ۴ فنجان قهوه علاوه بر دیابت، برای مبتلایان به پارکینسون، آلزایمر، سنگ مثانه و بیماران کبدی مؤثر است.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.