سرمای بهاره يكهزارو 900 ميليارد ريال به كشاورزان يزدی خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  رئيس اداره مديريت بحران سازمان جهاد كشاورزي يزد از خسارت يكهزار و 900 ميليارد ريالي سرما زدگي بهاره به باغهاي اين استان خبر داد و گفت: اين رقم برآورد اوليه بوده و بطور قطع خسارت وارده بيش از اين است.

 رمضان اسپرس افزود: اين سرمازدگي از 26 اسفند ماه سال گذشته تا 13 فروردين ماه امسال برآورد شده و با توجه به سرماي هوا در هفته بعد احتمال دارد باز هم شاهد سرمازدگي بيشتري در باغ هاي ميوه باشيم.

وي ارزش ريالي ميزان خسارت سرمازدگي بهاره در درختان ميوه اين استان را بيش از يكهزار و 900 ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: درصد خسارت ديدگي بستگي به نوع محصولات دارد.
اين مسئول با بيان اينكه بارش‌هاي بهاري همچون باران شديد و سرمازدگي باعث شد تا بيشترين خسارات وارد شده در شهرستان هاي مهريز ، ابركوه و خاتم باشد تصريح كرد: محصولات باغي چون زردآلو، پسته، بادام و گردو دچار سرمازدگي شده اند.

رئيس اداره مديريت بحران سازمان جهاد كشاورزي استان يزد افزود: در بخش زراعي هم 9 هزار و 800 هكتار از محصول گندم، جو و كلزا در اكثر شهرستان هاي استان دچار خسارت بشوند.

وي با اشاره به دغدغه مردم نسبت به محصول زردآلو ، بادام و گردو استان گفت: ميزان خسارت سرمازدگي بهاره به محصول زردآلوي استان60 درصد معادل 900 هكتار مي باشد و در محصول بادام با خسارتي حدود 74 درصد مواجه بوديم كه 1300 هكتار را در بر مي گيرد .

اسپرس گفت: از يكهزار و 440 هكتار باغهاي اين استان مربوط به كشت گردو است، تنها حدود 5 درصد از اين باغات متحمل خسارت سرمازدگي شده اند كه اميدواريم ميزان خسارت در روزهاي آتي افزايش پيدا نكند.

وي خسارت باغات پسته را هم قابل توجه خواند و گفت: 23 درصد باغهاي پسته استان كه حدود 10 هزار هكتار مي شود هم دچار خسارت سرمازدگي شده اند.

رئيس اداره مديريت بحران سازمان جهادكشاورزي استان يزد ادامه داد: با وجود هشدارهاي اداره كل هواشناسي و سازمان جهادكشاورزي استان متأسفانه به علت برودت ناگهاني هوا خسارت قابل توجهي به باغداران استان وارد آمد كه اميدواريم در جبران آن تلاش و همت مضاعفي را انجام دهيم.

وي گفت: در اين زمينه قرار است بخشي از اين خسارت با پرداخت تسهيلات حمايتي و بخشي نيز از طريق صندوق بيمه كشاورزان جبران  شود.
از 158 هزار و 565 هكتار اراضي قابل كشت استان 118 هزار و 255 هكتار آن معادل 37 درصد محصولات زارعي و مابقي محصولات باغي است و حدود يك درصد از كل سطح زير كشت كشور در اين استان واقع شده است.
سالانه افزون بر يك ميليون تن انواع محصولات كشاورزي در اين استان توليد مي شود.
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار