هراتیان از خطر متبت شدن نمونه دوپینگ ورزشکارانی که از قلیان استفاده می کنند،خبر داد.

زهره هراتیان  رییس مرکز پزشکی فیفا ( ایفمارک) به خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این روزها اخبار برخورد باشگاههای اروپایی با بازیکنانی که قلیان می کشند توجه رسانه های ورزشی را به خود جلب کرده است.
 
در ورزش حرفه ای از سه منظر مهم می توان به مقوله استعمال قلیان  نگریست . ابتدایی ترین عوارض استفاده از قلیان خطر بروز سرطان ریه  است .تحقیقات پزشکی نشان داده  که بین بروز سرطان ریه و استعمال دخانیات رابطه مستقیم وجود دارد.

وی تاکید کرد: دلیل مهم دیگری که باعث شده استعمال قلیان را برای ورزشکاران خطرناک کند، خطر دوپینگ است . مثبت شدن نمونه دوپینگ  نیز یکی دیگر از خطراتی است که ورزشکارانی که از قلیان استفاده می کنند را تهدید می کند.متاسفانه گزارشات مکرری از آلودگی تنباکوهای مصرفی در قلیان به مواد محرکی مانند حشیش و یا سایر مواد مخدر توسط  وزارت بهداشت اعلام شده است.

ورزشکاران باید آگاه باشند که جدا از خطراعتیاد ،کلیه مواد محرک و مخدر جزو مواد ممنوعه و دوپینگ بوده و برای ورزشکار محرومیت های سنگین در پی خواهد داشت .

هراتیان ادامه داد: سومین دلیلی که باعث می شود ورزشکاران حرفه ای را از مصرف قلیان منع کنند، انتشار یک رفتار ناپسند اجتماعی توسط یک الگوی ورزشی است.

بسیاری از باشگاههای اروپایی، تلاش دارند تا  بازیکنان خود را جدا از بحث اقتصادی،  الگوی رفتار مناسب اجتماعی معرفی کنند. لذا برخی باشگاهها  در بندهای قرارداد بازیکن، وی را  از اشاعه فرهنگ ناپسند منع و در صورت بروز چنین رفتاری با بازیکن  برخورد می کنند.

رییس مرکز پزشکی فیفا در پایان خاطر نشان کرد: این سه دلیل به ظاهر کوتاه آنقدر مهم  و تکان دهنده هست که ورزشکار حرفه ای را به خودش بیاورد تا از استعمال قلیان پرهیز کند .برای ترویج فرهنگ ترک استعمال دخانیات از همین لحظه باید آغاز کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار