سی ان ان: دیدار وزیر خارجه آمریکا با متحدان منطقه ای در سایه درگیری های خاورمیانه

جان کری در حالی با متحدان آمریکا در خاورمیانه دیدار می کند که اختلافات در خصوص کشمکش های منطقه ای بر این مذاکرات سایه افکنده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه  سی ان ان در گزارشی اعلام کرد در حالی  که اختلاف ها بر سر ایران و  مجموعه ای از کشمکش های منطقه ای بر روابط آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس سایه انداخته است ، جان کری روز  پنجشنبه با وزیران این کشورها دیدار می کند.

پایگاه اینترنتی سي ان ان در تحلیلی نوشت : در حالی که کری برای تقویت حمایت شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در حل مناقشه های مهم منطقه تلاش می کند ، مبارزه ای دشوار را پیش رو خواهد داشت.

این شش کشور گروهی متشکل از متحدان مهم هستند که از آنچه تداوم وخامت روابط خود با آمریکا در میان نقش در حال تغییر ایران در منطقه می دانند، مایوس شده اند.

وزیر امور خارجه آمریکا  در حال فراهم کردن زمینه برای برگزاری یک اجلاس سران  میان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا  و رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس است که اواخر این ماه در عربستان سعودی برگزار می شود.

آمریکا می خواهد کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدامات بیشتری در مقابله با داعش که آن را نگرانی مهم در منطقه می داند، به انجام رسانند.

سی ان ان در ادامه مدعی شد: کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران را بزرگترین تهدید منطقه ای می دانند و این طرز تلقی بر مواضع آنها در خصوص درگیری های مختلف از سوریه گرفته تا یمن تاثیر گذار بوده است. این کشورها همچنین ابراز ناامیدی کرده اند که آمریکا پس از امضای توافق هسته ای که موجب تسهیل روابط بین دو این دشمن  تاریخی شده ، برای مقابله با ایران اقدامات بیشتری صورت نداده است.

کری در آستانه سفر خود در روز دوشنبه گفت  ائتلاف ضد داعش پیشرفت هایی داشته است؛ اما هنوز هم کارهایی وجود دارد که باید انجام شود. 
کری به خبرنگاران گفت:" هنوز هم موانعی بزرگ فرا روی ما وجود دارد و ما در بروکسل و پاریس و آنکارا و جاهای دیگر شاهد آنها بوده ایم . "
در سوریه، آتش بس شکننده ای که ماه فوریه میان نیروهای دولت سوریه و مخالفان برقرار شد تا حد زیادی حفظ شده است؛ اما اختلافها باعث شد مذاکرات بر سر یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری های سوریه متوقف شود.

یکی از مشاوران که در این سفر  کری  را همراهی می کند، گفت:  کری از همتایان عرب خواهد خواست با استفاده از نفوذ خود بر رهبران اپوزیسیون سوریه آنها را به پایبندی به آتش بس ترغیب کنند.

سی ان ان در ادامه نوشت: روش های متفاوت کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا در مسیر حرکت رو به جلو در سوریه نشان دهنده قطع ارتباط بین این متحدان در مورد ایران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار