مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: طی دو فقره عملیات اطلاعاتی، ماموران یگان حفاظت این اداره کل با نفوذ در شبکه خرید و فروش غیرمجاز اشیای تاریخی موفق به کشف و ضبط 60 سکه متعلق به دوره ساسانیان از قاچاقچیان شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛یحیی رحمتی با بیان اینکه: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان طی دو فقره عملیات اطلاعاتی و نفوذ در شبکه خرید و فروش غیر مجاز اشیای تاریخی، موفق به کشف و ضبط تعداد60 قطعه سکه تاریخی متعلق به دوره ساسانی و بازداشت 6 نفر قاچاقچی در شهر زنجان شدند، افزود؛ در اولین عملیات تعداد 20 قطعه سکه از دو نفر قاچاقچی اشیای تاریخی در حین خرید و فروش کشف و ضبط شد.

رحمتی اظهار کرد: در دومین عملیات نیز تعداد 40 قطعه سکه تاریخی از چهار نفر قاچاقچی و در حین ارتکاب جرم خرید و فروش آثار تاریخی، کشف و ضبط شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: خرید و فروش اشیای دارای ارزش و قدمت تاریخی که مالکیت آنها در اختیار شخصی خاصی نیست، غیر قانونی است و انجام آن قاچاق محسوب شده و پیگرد قضایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر شیء تاریخی دو سری اطلاعات ارزشمند دارد که یکی مربوط به خود شیء بوده و دیگری مربوط به ماهیت تاریخی محل کشف آنهاست، با خود به همراه دارد و متاسفانه در مورد اشیای تاریخی قاچاق شده و مکشوفه بخش دوم تمام اطلاعات که مربوط به تاریخ، تمدن و شناسنامه فرهنگی یک منطقه محسوب می شود، از بین می رود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان؛ از مجموع شش نفر قاچاقچی تعداد سه دستگاه خودرو و60 قطعه سکه متعلق به دوره ساسانیان کشف و ضبط شد که این افراد جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شدند.

رحمتی متذکر شد: سکه های مکشوفه جهت انجام مطالعات کارشناسی به میراث فرهنگی استان تحویل شد.

کارشناس ارشد باستانشناسی در خصوص قدمت و ماهیت سکه های کشف شده گفت: این سکه ها مربوط به دوره ساسانی بوده و در زمان پادشاهی "خسروپرویز" ضرب شده اند.

مهرداد عسگریان با بیان اینکه این سکه ها از جنس نقره و به وزن 2 الی 3 گرم بوده و با خط پهلوی کلماتی بر روی آنها حک شده است افزود؛ بر یک روی اکثر این سکه ها عکس پادشاه و بر روی دیگر سکه ها تصویر آتشدان و دونفر ایستاده در کنار آن را نشان می دهد.



انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.