رونمایی از اثر هنرمندی آلمانی با عنوان «کرنش به حافظ» با حضور مسئولان و مقامات فرهنگی و هنری صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم افتتاحیه نمایشگاه هنرمند آلمانی گونتر اوکر با عنوان «کرنش به حافظ» با حضور  محمود صلاحی  رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سفیر آلمان و هنرمندانی چون رضا امیرخانی ، کامبیر درم بخش ، ناصر سلحشور، قباد شیوا، اصغر همت، بهرام شاه محمدلو، حسین محجوبی، احمد عربانی و جمعی دیگر از هنرمندان و مسئولان فرهنگی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
 
در ابتدای این برنامه احسان آقایی دبیر اجرایی این نمایشگاه از برقراری ارتباط با این هنرمند و تلاش‌هایشان برای برگزاری چنین مجموعه‌ای گفت.
 
وی اظهار داشت: اوکر دو سال است که همه کارهایش را کنار گذاشته و روی حافظ و آثار موجود در این مجموعه کار کرده است. رونمایی از این مجموعه چندی پیش در شیراز صورت گرفت. همچنین لازم به ذکر است که این رویداد از بزرگ ترین تعاملات بین ایران و غرب در چند دهه اخیر است.
 
آقایی خاطر نشان کرد: حضور چنین هنرمندانی موجب شناخت بیشتر حافظ و نامداران کشورمان در عرصه های جهانی می شود. همان طور که گونتر با این که هیچ وقت شرق را ندیده بود اما از اشعار حافظ بهره مند شده بود.
 
وزیر سفارت آلمان در ادامه این برنامه ضمن ابراز خوشحالی از حضور چهره معروف هنر آلمان در ایران بیان کرد: ایشان از هنرمندان به نام کشور ما هستند  که آثارشان پیش از این در گروه زیرو به نمایش گذاشته می شد و بعد از آن به موضوع ها و چالش های اجتماعی پرداخت.
 
وی افزود: اثر این هنرمند به عنوان مولف کشور آلمان در کاخ ملل قرار دارد و نمایشگاه «کرنش به حافظ» نیز در واقع کرنشی در برابر فرهنگ ایران است که طی مدت زمانی توانسته چنین تاثیری را روی این هنرمند بگذارد.
 
وزیر مختار سفارت آلمان عنوان کرد: این نمایشگاه ایده آلی از نظر  تبادل فرهنگی برای ما است چرا که از طرفی روی مردم ایران تاثیر می گذارد و از جهت دیگر بین مردم دو کشور ایجاد دوستی می کند. همچنین اجرای پروژه‌ای با این ابعاد امری دشوار و غیرقابل انتظار بود که با تلاش و پشتکار عوامل موزه امام علی (ع)، مرکز هنرهای معاصر و .... میسر شد.
 
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن تشکر از حضور هنرمندان عنوان کرد: جای تشکر و قدردانی دارد که این هنرمند، ارزشمندترین روایت خود را از حافظ در آثاری با عنوان «کرنش به حافظ» به ایران آورده و عنوان این نمایشگاه نیز قابل تقدیر است.
 
وی افزود: در بزرگی حافظ و ستایش او هنرمندان زیادی از جای جای جهان  سخن گفته اند و این جا مجال نام بردن از آن ها نیست اما جا دارد که از گونتر که دیوانی در خصوص حضرت حافظ منتشر کرده یاد کنیم و همچنین حضور این هنرمند فرصتی است تا از دریچه هنر به اشعار حافظ نگاه کنیم و همراه با همه اقوام و ملل در کنار هم نوای صلح و انسانیت را که از پیام های حافظ است گوش دهیم.

صلاحی اظهار کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری هر ماه میزبان یکی از هنرمندان جهانی است تا به این طریق ارتباط فرهنگی را با کشورهای گوناگون برقرار کنیم و اعتقاد ما بر این است که هنر برای همه بشریت است و تمام دنیا باید از آن استفاده کنند. ما تجلی یک هنر را در هر انسانی از عنایات خداوند می‌دانیم و اگر کسی این جلوه را دریافت کرده باشد متعلق به همه بشریت است و ایرانی، المانی یا ... فرقی ندارد.
 
در ادامه این مراسم علی رستمیان در باره حافظ قطعه‌ای را به صورت بداهه اجرا کرد.
 
اوکر هنرمند این مجموعه در ادامه به روی سن آمد و از انگیزه و هدفش برای رفتن به سراغ حافظ گفت.
 
وی نزدیکی عشق به احساسات انسانی، آزادی شاعرانه، عشق و مواردی از این دست را عامل انگیزه اش برای به تصویر کشیدن این عناوین با رنگ و هنر خواند.
 
در انتهای این برنامه با حضور لوریس چکناواریان ، رضا امیرخانی ، هوشنگ مرادی کرمانی و محمود صلاحی از کتاب «کرنش به حافظ» رونمایی شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار