ساری،

توت، هزار دانه ی با هزار فایده

میوه شیرین و مطبوع توت این روزها به یکی از خوشمزه ترین خوردنی های این فصل تبدیل شده که نه تنها عطر و طعم آن همه افراد از بزرگ گرفته تا کوچک را به سمت خود جلب می کند، بلکه خواص درمانی آن هم قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، همه ساله در ماه اردیبهشت، شاهد صف کشیدن میوه های نوبرانه، با ظاهری خوش آب و رنگ و طعم هایی دل چسب که دهان ها را آب می اندازد، در بازار و میوه فروشی های شهر هستیم. نوبرانه هایی چون گوجه سبز، توت فرنگی و انواع توت که نه تنها در بساط گاری به دستان خود نمایی می کنند بلکه زنان روستایی هم این روزها چادر به کمر بسته اند و در گوشه و کنار شهر مشغول فروش این میوه های دل ربا هستند؛ نوبرانه هایی که ضمن طرفداران زیاد، خواص درمانی بی شماری هم دارند.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم درباره خواص انواع توت گفت: توت دارای مواد معدنی، گلوکز و ماده قندی و ویتامین های گروه A و C است که در رفع خستگی ناشی از فعالیت های فکری مفید است.

شقایق ریحانی توت را میوه ای مغذی و تصفیه کننده خون اعلام کرد که نرسیده آن اثر قابض و ضد اسهال دارد و رسیده این میوه ملین و نرم کننده است.

وی گفت: این میوه هزار دانه با وجود اینکه طعم شیرینی دارد اما به دلیل کم کالری بودن، مصرف آن نه تنها برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند توصیه می شود بلکه برای کسانی که مبتلا به بیماری دیابت هستند نیز هیچگونه ضرری ندارد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عرضه توت سفید به صورت خشک در بازارهای مصرف اشاره کرد و افزود: خشک شده این میوه نیز با اینکه شیرین است اما خوردن آن برای مبتلایان به مرض قند ضرر ندارد و از آنجا که قند موجود در آن با وجود نیرو بخش بودن، سبب چاقی نمی شود، مبتلایان به چاقی هم می توانند بدون ترس آن را بخورند.

ریحانی گفت: عصاره برگ های توت نیز دارای خواص ضد سم است و شیره برگ های آن به عنوان تب بر و التیام دهنده زخم مصرف زیادی دارد.

وی افزود: مضمضه جوشانده برگ درخت توت و جویدن صمغ این درخت نه تنها برای محکم کردن لثه مفید است بلکه از کرم خوردگی دندان نیز جلوگیری می کند.

به گفته کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران جوشانده مخلوط ریشه درخت توت با مقدار مساوی برگ شفتالو برای رفع کرم کدو بسیار مفید است.

کارشناس امور باغی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه درخت توت به صورت غیر متمرکز و پراکنده در مازندران کاشت می شود، گفت: حدود 6 و نیم هکتار از زمین های مازندران به این درخت اختصاص دارد که عملکرد آن به 8 تن در هکتار می رسد.

ملایی با اعلام اینکه 45 تن انواع توت سفید و سیاه پارسال از مازندران برداشت شد، افزود: پیش بینی می شود امسال 52 تن توت در این استان تولید شود.

وی زمان کاشت نهال توت را در مازندران اسفند ماه اعلام کرد و گفت: زمان برداشت محصول توت نیز در استان از اواخر اردیبهشت آغاز می شود و تا اوایل خرداد ادامه دارد.

به گفته وی توت مازندران، که هر کیلو 3 هزار تومان در بازار به فروش می رسد، علاوه بر تازه خوری به تهران و سایر استان های کشور نیز ارسال می شود.

درخت توت از درختان بزرگ و مرتفعی است که ارتفاع آن در حالت طبیعی به 20 متر نیز می رسد.

قطر این درخت حدود یک متر است که بیشتر در مناطق میانی و شرقی مازندران کاشت می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار