متناسب با گفتارتان با کودک رفتار کنید
مژگان نیکنام دکتری روانشناسی در خصوص شیوه های تربیتی گفت: یکی از شیوه های مهم تربیتی کودک یادگیری اصول، مفاهیم و اخلاقیات در حوزه فرزند پروری است که بهترین کانون برای تحقق این امر خانواده است. در این خصوص الگوهای رفتاری والدین مورد توجه خاص است که باید متناسب با آنچه که به فرزندانشان می گویند، انجام شود چراکه عمدتاً ما کارها را بیشتر از آنکه در حرف بیاموزیم درعمل یاد می گیریم.
کودکتان را بی اعتنا نکنید
جعفر بای آسیب شناس و جامعه شناس درباره اصول درست تربیتی بیان کرد: والدین اگر هر آن چه که می گویند را به شکل عملی در رفتار در بیاورند، قطع به یقین مفید و موثر است ولی اگر بین گفتار و رفتار تناقض، تضاد و تفاوت باشد، آنگاه تمام گفتار والدین زیر سوال می رود. کودکان دیگر به گفتار والدین خود اعتنایی ندارند چون آنچه که آنها را تحت تاثیر قرار می دهد رفتار پدر و مادرشان است، پس در گام اول لازم است، والدین مدل تربیتی داشته باشند.
شعاردادن ممنوع
نیکنام درباره شعار دادن های گفتاری والدین عنوان کرد: گاهی شعارهای اخلاقی داده می شود که در رفتار برعکس آن مشاهده می شود که کودک را با تضاد مواجه می کند، در این حالت معمولاً کودک این جمله را به والدین خود می گوید" چرا خودت این کار را انجام دادی".
وی ادامه داد: والدین به صورت غیر مستقیم به فرزندان خود آموزش می دهند برای نمونه " وقتی تلفن زنگ می زند و کودک برمی دارد به او می گوییم بگو من نیستم" یعنی در حال یاد دادن دروغگویی به او هستیم.
نیکنام بیان کرد: والدین باید بدانند پایگاه اصلی شکل گیری خانواده است و اگر شعارهای آنان منتهی به عمل نشود اثری ندارد.
واماندگی کودکان
بای جامعه شناس و آسیب شناس در خصوص اثر اختلافات والدین بر کودک اظهار داشت: اگر بین خود پدر و مادر اختلاف نظر وجود داشته باشد، مشکل دو چندان می شود یعنی مادر چیزی می گوید و پدر چیز دیگری می گوید، مانند حالتی است که آشپز که دو می شود آش یا شور می شود یا بی نمک.
وی افزود: در این شرایط کودک بین انتخاب پدر و مادر وا می ماند. گاهی اوقات نفاق را انتخاب می کند در عین حال این نفاق شخصیت کودک را تحت تاثیر قرار می دهد پس والدین باید مدل تربیتی واحدی را انتخاب کنند.
والدین الگوی عملی باشید
نیکنام دکتری روانشناسی در خصوص رفتارهای غیر مستقیم والدین اذعان داشت: در شرایطی که غیر مستقیم و ناخودآگاه مسائلی را به کودکمان آموزش می دهیم و بعد از فرزندمان انتظار داریم دروغ نگوید، حتی اگر به طور مستقیم هم به او دروغ نگفته باشیم این الگو را به یاد داده ایم. اگر واقعاً می خواهیم دستورات اخلاقی و ارزشی را کودکان ما یاد بگیرند، باید خودمان عملاً الگو باشیم.
غیر مستقیم به کودکان بیاموزید
نیکنام دکتری روانشناسی افزود: گاهی کودکان چیزی به عنوان ارزش تلقی می کنند که همه جا نظیر رسانه ها و خانواده به عنوان ارزش تایید می کنند اما آن را به صورت ضد ارزش درون خانواده و جامعه می بینند که باعث بی تفاوتی به مرور درآنها می شود چرا که ارزش و ضدارزش برای فرد بی معنی می شود.
بای آسیب شناس و جاممعه شناس درخصوص آموزش های غیر مستقیم به کودکان بیان کرد: امروزه آموزش های غیر مستقیم نتیجه بخش است. برای نمونه وقتی می خواهیم امانت داری را به کودکمان درس بدهیم، بهتر است والدین به صورت ایفای نقش به فرزندشان این موضوع را بیاموزند تا اینکه ساعت ها در خصوص امانت داری صحبت کنند.
سردرگمی هویت در کودکان
نیکنام درباره جابه جا شدن ارزش ها و ضد ارزش ها در ذهن کودکان عنوان کرد: فکر کنید اگر در درونمان الگوها متغایر باشد چه اتفاقی می افتد. ما بحثی که در سردرگمی هویت بچه هایمان داریم، تعارض ارزش ها و ضد ارزش ها است.
مشکل خاموش نسل آینده
نیکنام در خصوص آسیب رسیدن به کودکان یاد آور شد: وقتی کودک در یادگیری با مشکلاتی مواجه شود در نتیجه این امر همان مفاهیم نادرست را در جامعه پیاده می کند و آسیب های اجتماعی می بیند.
به علاوه وقتی بزرگ می شود حتی ضد ارزش ها را به فرزندان خود آموزش می دهد. بعد از مدتی نفی مفاهیم ضد ارزشی را پرورش می دهد یعنی حرکت خاموش رو به جلو ادامه پیدا کرده و ما را با مشکل نسلی مواجه می کند یعنی نسلی داریم که اصلاً تعهد پذیر نیستند و مسائل ضد ارزشی در آنها زیاد است.
والدین باید توجه لازم به این موضوع داشته باشند که برای تربیت کودکان باید برنامه ریزی دقیق وجود داشته باشد چرا که بدون برنامه نمی توان کودک را تربیت کرد چون اگر آنچه نباید در آنان شکل گیرد به راحتی از ذهن آنان بیرون نمی رود.
گزارش از بهار الهی
انتهای پیام/