تلگراف: آیا ترکیه واقعا در آستانه پیوستن به اتحادیه اروپاست؟

نشریه انگلیسی تلگراف در گزارشی نوشت فاصله ترکیه تا پیوستن به اتحادیه اروپا، روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلگراف، حمایت از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به عنوان اهرمی برای پیشبرد اصلاحات اقتصادی و تحمیل نظم غربی به این کشورِ غالبا مسلمان از دیرباز جزو سیاست‌های انگلیس بوده است.

دیوید کامرون – نخست وزیر انگلیس – شش سال پیش در سفر خود به ترکیه در حمایت از پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا گفت: درست نیست ما از ترکیه به عنوان یک عضو ناتو بخواهیم مراقب اتحادیه اروپا باشد، اما به آن اجازه ندهیم وارد آن شود. وی در ادامه از سران اروپا خواست مسیر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را هموار کنند.

به عقیده کارشناسان، ترکیه می‌تواند تا سال 2020 وارد اتحادیه اروپا شود؛ اما نخست وزیر انگلیس روز گذشته – یکشنبه – برخلاف اظهارات قبلی خود اعلام کرد تا پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا فاصله زیادی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان اروپایی نیز معتقدند که پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا چندین دهه دیگر به طول خواهد انجامید.

آنکارا و بروکسل (مقر اصلی اتحادیه اروپا) مذاکرات خود برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را برای نخستین بار در سال 1963 آغاز کردند. ترکیه در سال 1987 خواستار پیوستن به اتحادیه اقتصادی اروپا شد و در سال 1999 در اجلاس هلسینکی، رسما به عنوان "کاندید عضویت در اتحادیه اروپا" شناخته شد.

در ادامه این گزارش آمده است: اما از آن زمان تاکنون سرعت پیشرفت این کشور در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا به شدت کند بوده است. هر کشور پیش از پیوستن به اتحادیه اروپا باید برای انجام اصلاحات اقتصادی و سیاسی و برآورده کردن استانداردهای موردنیاز اتحادیه اروپا در 35 فصل جداگانه با مقامات این اتحادیه وارد مذاکره شود و سران تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به اتفاق آرا درمورد مختومه شدن هر یک از این 35 فصل تصمیم‌گیری کنند. 

اما ترکیه و اتحادیه اروپا تاکنون تنها ذیل 14 فصل با یکدیگر وارد مذاکره شده‌اند و از این تعداد نیز تنها یک فصل با موضوع "علوم و تحقیقات" به صورت مشروط مختومه اعلام شده است. به عنوان مثال، 9 سال است که مذاکرات موجود ذیل فصل مربوط به بهبود آمارهای دولتی ادامه دارد و هنوز پیشرفتی برای مختومه اعلام شدن آن حاصل نشده است. 8 فصل مذاکرات نیز تا پیش از آنکه آنکارا به عادی‌سازی روابط خود با قبرس – به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا که در سال 1974 مورد حمله نظامی ترکیه قرار گرفت - نپردازد، قابل مذاکره نیستند.

گزارش سالانه‌ای که نوامبر گذشته درباره سرعت پیشرفت مذاکرات با ترکیه منتشر شد، سرعت انجام اصلاحات از سوی این کشور را بسیار کند توصیف کرد. در حالی که اقتصاد ترکیه آمادگی لازم را برای ورود به اتحادیه اروپا کسب کرده است؛ اما گزارش مذکور همچنان انتقادات زیادی را در زمینه فساد اداری، وضع امنیتی، دخالت‌های سیاسی در محاکم قضایی و آزادی‌های مدنی متوجه این کشور کرد.

افزون بر این، رفتارهای غیردموکراتیک رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – در سالهای اخیر از جمله دستگیری روزنامه‌نگاران و کمدین‌ها، تهدید اروپا به جلوگیری نکردن از موج مهاجرت به این قاره و برکناری احمد داووداغلو - نخست وزیر این کشور که از روابط دوستانه‌ای با اتحادیه اروپا برخوردار بود - نیز باعث خشم مقامات اتحادیه اروپا شده است. «فرانس تیمرمن» – نائب رئیس کمیسیون اروپا – به تازگی هشدار داد فاصله ترکیه تا پیوستن به اتحادیه اروپا نه تنها طی سالهای اخیر کمتر نشده است، بلکه به دلیل اتفاقاتی که در این کشور در حوزه حقوق بشر، رسانه و جامعه مدنی در حال وقوع است، روز به روز نیز در حال افزایش است.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
بله که هست! البته هر وقت که تونستن پشت گوششون و ببینن!!
آخرین اخبار