30 درصد سرطانها با دخانیات ارتباط مستقیم دارد و شایعترین سرطان ناشی از مصرف دخانیات، سرطان ریه است.


به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات برگزار شد، گفت: سرطان ریه، شایعترین و کشنده ترین نوع سرطان در دنیاست و میزان بقای فرد مبتلا در طول پنج سال، کمتر از 30 درصد است.

محمد حسن لطفی افزود:در حال حاضر و براساس یافته های طرح مطالعاتی یاس،17 درصد جمعیت استان به طور مستمر سیگار مصرف می کنند و 9 درصد از جمعیت مردان و سه درصد از جمعیت زنان به طور تفننی قلیان مصرف می کنند و طبق برآوردهای صورت گرفته، هم اکنون 22 درصد جمعیت بالای 20 سال استان، درگیر استعمال دخانیات می باشند.

وی گفت: در ادامه نسبت به انتقال بیماریهای واگیردار از طریق مصرف قلیان هشدار داد و گفت: بیماریهایی نظیر تبخال، هپاتیت B و سل از جمله بیماریهایی هستند که از طریق ادوات قلیان در بین مصرف کنندگان شیوع می یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه، همچنین با اشاره به معضل تداخل صنفی در استان خاطر نشان کرد:رفع این معضل نیازمند همکاری و همراهی بین بخشی ارگانهای ذیربط در مسئله دخانیات است و دانشگاه علوم پزشکی یزد، نیروی انتظامی، سازمان میراث فرهنگی، تعزیرات، قوه قضاییه و سازمان صنعت، معدن و تجارت، شش ارگان دخیل در کنترل و پیشگیری از استعمال دخانیات هستند.

محمد حسن لطفی با اشاره به اینکه هر وعده مصرف قلیان معادل 80 تا 100 هزار نخ سیگار به سلامتی آسیب می رساند تصریح کرد: امروزه مافیای مواد مخدر، مواد صنعتی روانگردان نظیر شیشه و کراک  را به توتون و تنباکو اضافه کرده که این اقدام تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت مصرف کنندگان برجای می گذارد.

وی همچنین از پلمپ 18 مرکز ارائه قلیان در سال 94 و هفت مرکز در دوماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: سامانه کشوری190 آماده دریافت شکایات مردمی در خصوص مراکز عرضه قلیان و تخلفات این مراکز می باشد.

هفته ملی بدون دخانیات از چهارم تا دهم خرداد ماه با شعار " قلیان، سمی برای سلامتی خانواده" انتخاب شده است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار