مفید بودن و قابل فهم بودن شعر دفاع مقدس كاملا به چگونگی سرودن شعر برای كودكان بستگی دارد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ دهریزی با بیان اینكه اولین سوالی كه درباره شعر كودك و نوجوان در حوزه دفاع مقدس به ذهن می‌رسد این است كه اصلا طرح مضمون دفاع مقدس در شعر كودك و نوجوان موضوعیت دارد یا نه، گفت: سابقا در كتاب های نظری و پژوهشی كه در حوزه كودك و نوجوان نوشته می شد، این موضوع مورد اشاره قرار می‌گرفت كه به چه مضامینی باید در حیطه شعر كودك و نوجوان پرداخت و به چه مضامینی نباید پرداخت؛ اما امروزه دیگر ما با این دید به قضیه نگاه نمی كنیم و برای مضامین كودك و نوجوان طبقه بندی خاصی قائل نیستیم. امروزه در بحث ادبیات كودك و نوجوان، «چه گفتن» در اولویت نیست بلكه «چگونه گفتن» مسئله مهم و محوری است. اگر این اصل را بپذیریم می توانیم حتی در مورد جنگ هم برای بچه ها شعر بگوییم.

این استاد دانشگاه با تاكید بر اینكه مفید بودن و قابل فهم بودن شعر دفاع مقدس به چگونگی سرودن شعر برای كودكان بستگی دارد، اظهار كرد: چه می‌شود كه برخی شعرهای كودكان از زمان جنگ تحمیلی در ذهن مخاطب باقی مانده؟ این شاعران از چه فن و تكنیكی استفاده می كردند كه اشعارشان با سایر شعرها فرق داشت و دلنشین تر بود؟ پاسخ این است كه یك اصل كلی در ادبیات كودك وجود دارد كه می گوید شاعران برجسته، مضامین را در اختیار می گیرند و با تجربه حسی كودكان در می آمیزند و آن را به شعر تبدیل می كنند. بااین فرایند شعر هم حسی و جذاب می شود و هم قابل فهم. شاعرانی كه در زمان جنگ یا پس از آن موفق شدند اشعار خوب و ماندگار برای كودكان بسرایند، دقیقا از همین تكنیك بهره گرفتند. 

دهریزی همچنین افزود: بعضی از مضامین مانند جنگ هرگز برای كودكان حسی نمی شوند و تنها زمانی برای او قابل درك می شوند كه با تجارب حسی او آمیخته شوند. بنابراین با اینكه جنگ و خاطرات هشت سال دفاع مقدس جزو تجارب حسی كودكان محسوب نمی شود، شاعران كودك و نوجوان می‌توانند با استفاده از تجارب حسی كودك این مفاهیم را برای وی قابل هضم و دلنشین كنند. 

این شاعر با بیان اینكه در دوران پس از جنگ نیز همچنان ما برای كودكان و نوجوانان شعرهایی با مضامین دفاع مقدس می گوییم، گفت: اما همه می دانیم در دوران فعلی كار سخت تر است؛ چراكه بخش حسی مستقیم برای كودكان وجود ندارد. امروزه برای قابل فهم شدن شعر دفاع مقدس برای كودكان بهترین روش كدام است؟ نظر من این است كه باید همچنان از همان تكنیك قدیمی و كارآمد استفاده كرد اما با یك تفاوت و آن هم اینكه امروز باید از مظاهر جنگ  استفاده كرد و این مظاهر را با تجارب جدید كودك تلفیق كرد و شعر یا داستان  آشنا برای وی سرود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار