ساری،

ثبت 5 آئین بومی و سنتی مازندران در فهرست آثار ملی+ تصاویر

5 آئین سنتی و بومی از مازندران در فهرست آثار میراث ملی ناملموس به ثبت رسید.

مسئول مردم شناسی و ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازساری، گفت: این 5 آیین شامل لوتر سَلیَری، فنون برداشت گل گاوزبان، عروسک واره ، نورگَوَن و فنون مهارت در ایجاد نقش مایه های تزیینی در جوراب بافی است که از مازندران در این فهرست ثبت شده است.

طوبی اصانلو افزود: لوتر سَلیَری همانند زبان زرگری یکی از زبانهای قراردادی و رمزی با ریشه زبان مازندرانی است که بیشتر در گذشته و کمتر در زمان حال میان گروهی از صاحبان مشاغل مانند نمدمالان رواج داشت.

وی افزود: نورگَوَن یا آتش زدن بوته های گون نیز که در بیشتر مناطق کوهستانی رواج دارد مربوط به آیین 26 عید ماه مازندرانی است اين جشن سنتی که به دليل آتش زدن گون، نورگون ناميده می‌شود، ريشه در داستان پيروزی فريدون بر ضحاك دارد كه پس از دربند كشيدن ضحاك به نشانه شادی و علامت پيروزی نور بر ظلمت، آتش روشن كردند.

ثبت 5 آئین بومی و سنتی مازندران در فهرست آثار ملی+ تصاویر

اصانلو عروسک واره را عروسکی دست ساخته گالش های این استان اعلام کرد و افزود: این عروسک چوبی در زمان های قدیم در منزل دامداران و دامداری های آنان برای دور کردن چشم بد نگهداری می شد.


ثبت 5 آئین بومی و سنتی مازندران در فهرست آثار ملی+ تصاویر

مسئول مردم شناسی و ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: وِرزا جنگ نیز نوعی گاوبازی است که گاوهای نر در این مراسم به جنگ هم می رفتند که این رسم نیز منسوخ شده است.

ثبت 5 آئین بومی و سنتی مازندران در فهرست آثار ملی+ تصاویر

وی گفت: ثبت این آثار در فهرست آثار میراث ملی ناملموس سبب ترویج این آیین های کهن و شناسنامه دار شدن آنها می شود.

اصانلو افزود: برای شناسایی این آیین ها جشنواره های محلی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار