حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد معتقد است فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی، تریبون و رسانه هستند و در این عرصه هم حضور تفكر روحانی و فرهنگ دینی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ حجت الاسلام محمدحسین انصاری نژاد، شاعر آیینی كشور، با بیان اینكه فضاهای مجازی شعر شاعران جوان را در دسترس عموم قرار می‌دهند، اظهار كرد: شبكه‌های اجتماعی دایره مخاطب را وسیع‌تر می‌كند، البته ممكن است با تحسین‌ها و به اصطلاح لایك‌هایی كه شعرها در فضای مجازی می‌گیرند، شاعر به اشتباه بیفتد و با نقد درستی رو به رو نشود.

وی با بیان اینكه هر گونه شعری بدون هیچ فیلتری در شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌شود، اظهار كرد: گاهی شعرهایی كه به كلی ضعیف و تهی از شاعرانگی و جوهره‌ها و جان‌مایه‌های شاعرانه است، در فضای مجازی ترویج می شود و مخاطب را به اشتباه می‌اندازد و چه بسا به نوعی الگوگیری وامی‌دارد.

این شاعر ادامه داد: در واقع می‌توان گفت فضای مجازی هم فرصت ها و هم آسیب ها و تهدیدهایی دارد. اگر شاعر بتواند فرصت‌ها را در خود بشناسد و دور از حاشیه‌هایی كه در فضای مجازی وجود دارد باشد، می‌تواند از فرصت های فضای مجازی نیز استفاده كند.

انصاری نژاد با تاكید بر اینكه فضای مجازی به لحاظ مطالعاتی یك فرصت نیست، عنوان كرد: فضای مجازی را نمی‌توان یك فرصت مطالعاتی دانست، مگر در نمونه‌های استثناء. هیچ چیز جای انس با كتاب را پر نمی كند. مگر مطلب علمی و پژوهشی كه از فضای مجازی گرفته شود كه آن مبحث جدایی است. اما به غیر از این موارد، حتی اطلاعات ادبی منتشر شده در وب سایت ها و شبكه های اجتماعی هم عموما كارشناسانه نیست.

وی گفت: شعرهایی به اشتباه به نام مولانا و دیگر بزرگان شعر منتشر می شود و اهل فن متوجه این موضوع می شوند، اما دیگران و مخاطب عام را به اشتباه می اندازد.

این شاعر آیینی كشور خاطرنشان كرد: فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی تریبون و رسانه هستند و در این عرصه هم حضور تفكر روحانی و فرهنگ دینی می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ چرا كه تا روحانیت با نگاه فرهنگی دینی در فضای مجازی نباشد، دیگران این فضا را احاطه می كنند و به سمت و سوی ارزش‌ستیزی و ستیز با فرهنگ دینی و ارزشی و همچنین به سمت تحریف ها پیش می‌روند. اما اگر حضور آگاهانه و با مطالعه روحانیت وجود داشته باشد، می تواند بسیار موثر باشد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار