یکی از مراجع تقلید گفت: براساس آیات قرآن،‌ انسان مومن هفت ویژگی دارد،‌ نمازش با خشوع است،‌ از کارهای لغو اعراض می‌کند،‌ رابطه‌اش با مردم برقرار است و به مستمندان کمک می‌کند،‌ مسائل جنسی را رعایت می‌کند، وفای به عهد دارد،‌ امانت را حفظ می‌کند و در نهایت نمازش را در وقت مقرر اقامه می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛ آیت‌الله جعفر سبحانی در درس تفسیر قرآن که در مجمع عالی فقه برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های مومنان اظهار کرد:‌ قرآن در سوره مومنون ویژگی‌های را برای مومنین بیان کرده و اینکه آنها در نماز خشوع دارند و از آن نماز هم محافظت می‌کنند، ‌جنس نماز مومنان خشوع است که در آن حالت انسان به هیچ چیزی غیر از خداوند فکر نمی‌کند.

وی ادامه داد:‌ اینکه قرآن سخن از محافظت از نماز را ذکر کرده،‌ وصف فرد نمازگزار است، یعنی انسان مراقبت داشته باشد تا نماز او قضا نشود. فردی که در نماز خشوع داشته باشد و بر این نماز محافظت کند، براساس نص قرآن،‌ بهشت را به ارث می‌برد.

مفسر برجسته قرآن کریم‌ ارث را کسب مال بدون زحمت دانست و افزود:‌ اینکه قرآن در اینجا حرف از ارث زده، نشان می‌دهد که عمل مومن با جزای او برابر نیست،‌ انسان ارث را به راحتی می‌برد، یعنی انسان مومن هم به راحتی به بهشت می‌رسد و نماز او در عمر مثلا هفتادساله‌اش جزایش بسیار کمتر از رسیدن به بهشت ابدی است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ویژگی‌های مومنان گفت:‌ براساس آیات قرآن،‌ انسان مومن هفت ویژگی دارد،‌ نمازش با خشوع است،‌ از کارهای لغو اعراض می‌کند،‌ رابطه‌اش با مردم برقرار است و به مستمندان کمک می‌کند،‌ مسائل جنسی را رعایت می‌کند، وفای به عهد دارد،‌ امانت را حفظ می‌کند و در نهایت نمازش را در وقت مقرر اقامه می‌کند،‌ انسانی با این هفت ویژگی کامل است.

وی ادامه داد:‌ این صفات هفت گانه در سخن آسان است،‌ اما در عمل رسیدن به این ویژگی‌ها سخت است و اگر انسانی بتواند با این هفت ویژگی عمری را سپری کند،‌ انسان کامل خواهد بود. برخی به سراغ مکتب‌هایی همچون دراویش و صوفیه می‌روند که راه درستی نیست. انسان اگر این صفات هفت گانه را در خود پرورش دهد،‌ کم کم حجاب از مقابل چشمانش کنار می‌رود و سالک واقعی همین است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به فقیر بودن انسان اظهار کرد:‌ انسان باید بداند که در روز اول خود،‌ فاقد هرگونه کمال بود و او فقیر بالذات است که کمال را خداوند به او داده است.

آیت‌الله سبحانی افزود:‌ انسان در ابتدا نطفه بود،‌اما کم کم به علقه تبدیل می‌شود،‌ علقه به معنای خون بسته است، اما خون بسته‌ای که به شکل زالو وار عمل می‌کند تا اینکه به مرحله مضغه یعنی گوشت کوبیده برسد و سپس از لابه لای گوشت، استخوان غضروفی به وجود بیاید. همه این مراحل در قرآن ذکر شده و یک پیامبر درس نخوانده از عالم وحی این حقایق را برای انسان بیان کرده است.

وی ادامه داد:‌ انسان پس از این مراحل حیات دارد،‌ اما حیاتش حیوانی است تا اینکه روح در وجود او دمیده شود و در آن زمان خداوند هم به آفرینش چنین موجودی که روح دارد،‌ افتخار می‌کند. تنها خالق حقیقی‌ خداوند است و او از عدم به وجود می‌آورد.

مفسر برجسته قرآن کریم‌ انسان را صاحب نعمت‌های فراوان دانست و افزود: اگر انسان بتواند صفات هفت گانه را در وجود خود داشت باشد،‌ به بهشت می‌رسد. آدم هم در روز اول خاک بود و یک حیات حیوانی داشت،‌ اما خداوند به انسان لطف کرد و او را مظهر اسماء‌ الهی قرار داد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به معجزه قرآن گفت: یک پیامبر درس نخوانده چنین آیاتی را در خصوص خلقت انسان آورده است،‌ آیاتی که علم امروز هم نمی‌تواند از آن بالاتر بیاورد،‌ پس چنین کلماتی میوه این دنیا نیست،‌ بلکه وحی است.

وی ادامه داد:‌ براساس آیات قرآن، ‌دنیا قرارگاه و محل توقف نیست،‌ بلکه محل موقتی است و‌ انسان تنها برای زندگی در دنیا آفریده نشده، ‌بلکه دنیا جایی است تا انسان در روز قیامت پس از حساب و کتاب به زندگی ابدی آخرت برود. دنیا مزرعه آخرت است و در روز قیامت به تمام اعمال انسان در دنیا رسیدگی می‌شود.

برچسب ها: قم ، آیت الله سبحانی ، مومن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار