در نزدیکی سه راه شریعتی کرمانشاه و در بر خیابان ساختمانی فرسوده با قدمتی صد ساله قرار دارد که بسیاری از رهگذران و شهروندان کرمانشاه حتی از وجود آن و پیشینه ی این بنای ارزشمند آگاهی ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ شاید اگر قدیمی ترین بیمارستان غرب کشور این گونه مورد بی مهری و کم توجهی مسوولان قرار نمی گرفت امروزه این چنین خاموش و متروک نمی بود و چه بسا یکی از جاذبه های دیدنی شهر ما قلمداد می شد.

بیمارستان مسیح که در آغاز با نام « وست مینسترهاسپیتال » و معروف به مریض خانه آمریکایی ها بود در اواخر دوره ی قاجار و در سال 1916 با کوشش میسیونرهای مسیحی و پشتیبانی جامعه پزشکی آن زمان توسط معماری به نام «ال گال» در کرمانشاه بنا شد.

دارا بودن امکانات و تجهیزات پیشرفته پزشکی نسبت به آن دوره و وجود پزشکانی ماهر و بنام به این بیمارستان اعتباری ویژه بخشیده بود. از این رو بیماران بسیاری از شهرهای دور دست از جمله استان های کنونی همدان، کردستان، ایلام و لرستان برای درمان به کرمانشاه که مرکزیت غرب کشور به شمار می رفت مراجعت کرده و در این بیمارستان بستری شده، مورد مداوا قرار می گرفتند.

بیمارستان  «وست مینسترهاسپیتال» در سال 1916 توسط میسیز استود افتتاح شد و پس از درگذشت او در سال 1922 دکتر پاکارد و سپس دکتر باستیگر تا پایان سال 1926 ریاست بیمارستان را عهده دار شدند.

این بیمارستان بعدها به بیمارستان مسیح و سپس دکتر مرادیان تغییر نام داد زیرا شادروان دکتر مرادیان آخرین کسی بود که ریاست آن را بر عهده داشت.


انتهای پیام/پ



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.