ورزش کردن در ماه مبارک رمضان ،بسیار مفید است و کسب موفقیت و توانایی انجام دادن آن برای ورزشکاران چه در سطح مبتدی و چه حرفه ای مستلزم توجه به نکاتی در تغذیه و ساعات تمرین است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ به گفته بسیاری از اساتید دانشگاه های تربیت بدنی و علوم ورزشی و همچنین پزشکان، روزه در صورت توجه به مسائل تغذیه‌ای تاثیر منفی در فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای و مبتدی افراد نمی گذارد . لذا ورزشکاران می توانند با شرط رعایت برنامه تغذیه ای غنی برای کسب انرژی مورد نیاز در طول تمرین و جلوگیری از افت فشار و پایین آمدن قند خون به تمرینات خود در ماه رمضان ادامه دهند .
اما انجام دادن فعالیت های ورزشی چه در سطح مبتدی و چه حرفه ای در ماه رمضان ملزم به توجه به نکاتی  در تغذیه و ساعات تمرین است که در گزارش قبلی به نکات مهم تغذیه ای پرداختیم و در این گزارش به اصول مهم تمرینی برای ورزشکاران روزه دار می پردازیم.

مسعود روشنی رئیس انجمن فیت نس وکراس فیت دانشگاه های پیام نور کشور در این خصوص گفت: به طور حتم نمی‌توان در ماه مبارک رمضان ورزش را کنار گذاشت، چرا که اگر در این ماه به هیچ عنوان ورزش انجام نشود، تمامی آمادگی قلبی، عروقی، خونی، عضلانی و اسکلتی و استقامت هوازی فرد از دست می‌رود، بنابراین توصیه می‌شود که چنانچه ورزش سنگین و طولانی مدت است،در فاصله سحر تا افطار از انجام فعالیت های بدنی و ورزش خودداری و فعالیت ها را به بعد از صرف افطار موکول کنید.
ورزشکاران بهتر است انجام فعالیت های ورزشی را یک روز در میان انجام دهند تا ضمن انجام استراحت کافی،‌ فرصت مناسبی برای بازسازی منابع انرژی برای بدن فراهم شود .

وی افزود:  از آنجایی که در طول روز بدلیل کاهش ذخیره گلیکوژن دچار تضعیف قوای جسمانی شدید ، میبایست شدت تمربنات خود را نسبت به روزهای عادی کاهش دهید. در واقع نحوه تمرینات ورزشی شما در ماه مبارک رمضان باید به گونه ای تنظیم شود که فشار و نوع آن پنجاه درصد  حداکثر توانایی تان باشد.
به طور مثال اگر همیشه می دوید در این ماه به پیاده روی سریع ،اکتفا کرده و سایر تمرینات خودرا نیز بدین صورت سبک تر از همیشه دنبال کنید.

*زمان مناسب برای ورزش در ماه رمضان
رئیس کمیته فیت نس اسپرت کشور در مورد زمان مناسب تمرین برای ورزشکاران روزه دار گفت: به اعتقاد من بهترین  زمان برای تمرین یک ساعت بعد از افطار آن هم به مدت سی تا چهل دقیقه است، اما اگر به هردلیلی زمان پس از افطار برایتان میسر نبود  سی تا چهل دقیقه قبل از افطار نیز زمان خوبی برای تمرین محسوب می شود که البته به طور حتم انتخاب این ساعت برای تمرین به توانایی فردی بستگی دارد.
نکته مهم اینکه  قبل از افطار هوازی هارو فراموش کنید زیرا بدلیل  افت قندی که برای شما در طی روز بوجود آمده ،انجام دادن ورزش های هوازی کار اشتباه وبسیار خطرناکی است ، زیرا احتمال ابتلا به حالت تهوع ، سرگیجه، ضعف وتپش قلب را دارید.

یکی از مسائل نگران کننده در این ایام این است که متاسفانه اکثر مسابقات ورزشکاران با فاصله ۳۰ دقیقه بعد از افطار برگزار می شود و این موضوع در حین کاهش توان فیزیکی افراد ناراحتی های گوارشی مختلفی در آنها ایجاد می کند. بنابراین توصیه می شود ، تمرینات یا مسابقات حداقل یک ساعت پس از افطار  شروع شود .
البته بهترین زمان برای برگزاری مسابقات در ماه مبارک رمضان دو تا سه ساعت بعد از افطار است.

روشنی تاکیدکرد: مراقب دهیدراته شدن (کم آبی)  بدنتان باشید ، ورزشکاران دقت بیشتری برای دریافت مایعات داشته باشند. ورزش‌های سنگین و طولانی مدت در زمان روزه داری توصیه نمی‌شود، زیرا بدن در این مدت فاقد آب و الکترولیت لازم است؛ بنابراین باید ورزش در زمان روزه‌داری کوتاه و سبک باشد .

همچنین با توجه به محدودیت دریافت مایعات در هنگام روزه داری ورزشکاران باید از انجام فعالیت های روزمره زیر نور خورشید و محیط های باز خودداری کرده و اگر مجبور به انجام فعالیت های روزمره در محیط های باز و در معرض تابش خورشید هستند، باید زمان آن را تا جای ممکن کاهش دهند .

درپایان دقت کنید که با کمی برنامه ریزی و دقت به نکات ذکر شده برای تمرین و تغذیه در این ماه،می توان هم از فواید معنوی این ماه بهره کافی را برد و هم به تمرینات خود ادامه دهید.


(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار