سمنان؛

نخستین دوره كاردانش تراش سنگ‌های قیمتی در استان سمنان برگزار شد

استان سمنان از معادن متعددی برخوردار است و بيش از 12 كاني نيمه قيمتی از جمله فيروزه، عقيق و ... از معادن این استان استخراج مي‌شود،

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛معاون صنايع دستي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: نخستين دوره كار دانش تراش سنگ‌هاي قيمتی در استان سمنان برگزار شد.
جعفر صفاخواه افزود: اين دوره با همكاري آموزش و پروش استان سمنان و با همكاري بخش خصوصي در منطقه طرود شهرستان شاهرود برگزار شد.
وي با بيان اينكه استان سمنان از معادن متعددي برخوردار است و بيش از 12 كاني نيمه قيمتي از جمله فيروزه، عقيق و ... از معادن استان سمنان استخراج مي‌شود، گفت: بر اين اساس، استان از قابليت بالايي در زمينه بهره برداري از اين كاني ها و برگزاري دوره هاي آموزشي مرتبط برخوردار است.
وي با بيان اينكه منطقه کویری طرود در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شـاهرود قرار دارد، افزود: اين منطقه نيز داراي معادن غني و متعددي است و بر اين اساس و براي ترويج اين رشته، بهره برداري از قابليت معادن منطقه و اشتغالزايي براي جوانان نخستين دوره كاردانش اين رشته در اين منطقه برگزار شد.
صفاخواه از همكاري اداره كل آموزش و پرورش استان سمنان براي فراهم كردن زمينه برگزاري اين دوره  قدرداني كرد و خواستار همكاري براي اجراي اين دوره در ساير شهرستان‌هاي استان شد.
وي افزود: در نظر است دوره كار دانش تراش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي در دامغان و شاهرود نيز برگزار شود.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان گفت: اين اداره كل با در اختيار قرار دادن تسهيلات، فراهم ساختن زمينه فروش و توليد، از فارغ التحصيلان اين رشته حمايت مي‌كند.
وي تاكيد كرد: اين حرفه نياز به هزينه اوليه پاييني دارد ، درآمدزاست و مي‌تواند مانع خام فروشي كاني ها در طرود و اشتغالزايي براي مردم منطقه شود.
مدير شركت گوهر تراشان پارسيان كه مجري برگزاري دوره تراش سنگهاي قيمتي در دبيرستان امام رضا(ع) طرود است، نيز گفت: 14 دانش آموز در سال تحصيلي 95-94 براي نخستين بار در استان سمنان در اين دوره تحصيلي شركت كردند.
محمدحسين شاكري با اشاره به اينكه اين دوره در نوع خود جديد است، افزود: دانش آموزان شركت كننده در اين رشته، از هم اكنون به ادامه كار در اين رشته و در بازار كار علاقمند شده اند.
وي دليل برگزاري اين دوره در روستاي طرود را نزديكي اين روستا به معادن سنگهاي نيمه قيمتي عنوان كرد و گفت: اين معادن در فاصله حدود هشت كيلومتري روستا قرار دارند.
وي با بيان اينكه مردم اين روستا با رشته تراش سنگ هاي قيمتي آشنايي داشته و چند نفري نيز به صورت سنتي به اين حرفه اشتغال دارند، گفت: وجود سابقه ذهني در بين مردم ، در پذيرش رشته در بين جوانان موثر بود.
وي كه داراي كارشناسي ارشد زمين شناسي و مربي رشته‌هاي گوهر شناسي و گوهر تراشي است، مي‌گويد: تمام شرايط لازم براي برگزاري دوره كاردانش تراش سنگ در دامغان نيز فراهم شده، دبيرستان آماده و دستگاهها چيده شده است و اميد است اين دوره در سال تحصيلي جديد در دامغان نيز برگزار شود.
شاكري با بيان اينكه در نظر است اين دوره در مدارس شاهرود نيز برگزار شود، گفت: اجراي اين رشته در مدارس نياز به همكاري و حمايت مسئولان دارد.
وي يكي از ويژگي‌هاي اين دوره را كاربردي بودن آن عنوان كرد و افزود: به دانش آموزان پس از فراغت از تحصيل تسهيلات لازم براي خريد دستگاه و توليد توسط صندوق كارآفريني اميد ارائه مي شود و حتي زمينه خريد آثار توسط شركت تعاوني گوهر تراشان پارسيان فراهم است.
مجري برگزاري دوره تراش سنگهاي قيمتي در دبيرستان امام رضا(ع) طرود شاهرود گفت: دانش آموزان پس از فراغت از تحصيل در اين رشته موفق به دريافت ديپلم گوهر تراشي مي‌شوند و برگزاري اين دوره در طرود در سال هاي آينده ادامه خواهد داشت.انتهای پیام /ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.