آبادان؛

توریسم درمانی راهکاری مناسب برای ارزآوری و توسعه اقتصادی

توریسم درمانی یکی از شاخه های مهم صنعت توریسم است که سالانه میلیاردها دلار ارزآوری به دنبال دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ بر اساس تعریف های سازمان جهانی جهانگردی، یکی از اهدافی که می تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است. چیزی که از آن به گردشگری سلامت تعبیر می کنند.

در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال است.

به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی اش را به دست بیاورد.

نوعی از گردشگری که این روزها خوشبختانه در ایران رواج پیدا کرده و توریست های زیادی را از کشورهای منطقه برای بهره مندی از خدمات پزشکی و درمانی ایران به کشورمان می کشاند.

توریسم سلامت در ایران تاریخچه بسیار کوتاهی دارد،در سال ۸۲ برای اولین بار توریسم درمانی در گردشگری ایران از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت؛ البته وزارت بهداشت بیشتر با هدف اشتغالزایی برای دانش‌آموختگان پزشکی به این مبحث پرداخت و نه رونق توریسم درمانی. اما کم کم از سال ۸۳ و درست پس از ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌ ایرانگردی و جهانگردی توریسم درمانی به صورت مستقل در ایران ایجاد شد و مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

در این میان شهرهای آبادان و خرمشهر که هر ساله محل عبور زائران از کشورهای عراق و دیگر نقاط همجوار است به همراه حضور کاروان های راهیان نور به منطقه از ظرفیت فراوانی برای تبدیل شدن به قطب توریسم درمانی کشور برخوردار است.

معاون گردشگری اداره ميراث فرهنگي استان خوزستان از برنامه ريزی براي رونق هر چه بيشتر اين بخش خبر می دهد و گفت : کارگروه گردشگری سلامت استان خوزستان که از چند سال پيش تشکيل شده بود، از دو سال پيش و همزمان با تشکيل شورای راهبردی گردشگری سلامت کشور، به طور رسمی و با حضور نمايندگاني از ميراث فرهنگی، استانداری، وزارت خارجه و دانشگاه پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان اعضای ثابت اين کارگروه، فعاليت خود را آغاز کرده است.

محمدعلی خليلی با اشاره به وجود دو مرز اصلي مشترک با عراق، يعني شلمچه در خرمشهر و چزابه در بستان ، در استان خوزستان می افزايد: روزانه به طور ميانگين حدود 3000 نفر از اين مرزها وارد خوزستان می شوند که بخشی از آنها به منظور درمان وارد کشورمان می شوند.

وی زيرساخت های مورد نياز براي توسعه گردشگری سلامت در استان را شامل بيمارستان ها، مراکز درمانی مناسب و پيشرفته، طبيبان و متخصصان حاذق و دفاتر خدماتی مسافرتی مرتبط که امر ورود و خروج و اقامت مسافران و بيماران را به طور رسمي به عهده بگيرند، دانسته و يادآور مي شود: در زمينه مراکز درماني مشکلی در استان وجود ندارد، زيرا بيمارستان های خوبي در بخش دولتی و خصوصی همچون بيمارستان های نفت در آبادان و اهواز و بيمارستان های دولتي وجود دارد که خدمات خوبي به بيماران خارجي ارائه می دهند.

فرماندار ویژه آبادان نیز گفت: با توجه به نیاز منطقه به احداث و ساخت بیمارستان مجهز و مطابق با استانداردهای جهانی، دولت از ساخت طرح هایی که با سلامت جسم و روان مردم در ارتباط است، حمایت می شود

وی ادامه داد : با پیوستن بیمارستان جدید شرکت نفت و بیمارستان تامین اجتماعی به ظرفیت درمانی شهرستان، آبادان از لحاظ تعداد تخت بیمارستانی بی نیاز می شود

عزیز الله شهبازی ابراز امیدواری کرد، ظرفیت های شهرستان آبادان در حوزه تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی متخصص نیز تکیمل شده تا مسیر توسعه صنعت توریسم درمانی و پذیرش بیماران از مناطق همجوار به ویژه کشور عراق هموارتر شود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیزدر این خصوص گفت: در حوزه سلامت و بحث توریسم درمانی می‌توان از پتانسیل‌های اقتصادی که زوار و مسافران عراقی و سایر کشورها از طریق مرز شلمچه به مناطق آبادان و خرمشهر می‌آورند بهترین استفاده را کرد.

عبدالله سامری افزود : تاکنون هیچ تلاشی از سوی مسئولان دو شهرستان آبادان و خرمشهر برای توسعه بخش توریسم درمانی صورت نگرفته و این بخش بدون تحرک و استفاده باقیمانده است.

وی ادامه داد: با تحقق ظرفیت‌های موجود در بخش توریسم درمانی و حوزه سلامت گردشگری می‌توان به بسیاری از اهداف برای توسعه اقتصاد و تجارت و البته مشکلات موجود ، جامه عمل پوشاند.

امروزه توریسم درمانی در جهان از صنعت نفت و معادلات طلا در رتبه بالاتری قرار دارد و پژوهشگران اقتصادی کشورهای پیشرفته به دنبال یافتن راه هایی ویژه و جدید در جذب هرچه بیشتر توریسم در کشورهای خود دارند.

فیلیپین، هندوستان، سنگاپور و تایلند از جمله کشورهایی در آسیا هستند که توانسته اند در این زمینه پیشرفت های زیادی داشته و سالیانه چیزی حدود یک میلیارد دلار برای کشورهای خود ارز آوری کنند؛ موردی که در کشور ما متاسفانه خاموش مانده و علی رغم داشتن شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر با داشتن پتانسیل های مختلف جغرافیایی و اقتصادی محروم مانده است.

تضمین ایمنی، تدابیر پیشگیرانه، قوانین مربوط به ایمنی توریسم،تامین خدمات کمک رسانی به توریست ها و افزایش خدمات درمانی از جمله مواردی است که باید هرچه بیشتر در صنعت توریسم شهرهای آبادان و خرمشهر مورد توجه قرار گیرد تا از این طریق ارز آوری مناسبی نصیب منطقه و کشور شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.