عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، با بیان اینکه ایمان کامل نمی‌شود مگر با اجرای دستور خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع)، گفت: گناه بزرگان دینی که موجب انحراف مردم می‌شوند بسیار زیاد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛حجت الاسلام ناصر رفیعی در جمع زائران حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: هر نوع اطاعت غیر از خدا که در تضاد با اطاعت خدا باشد موجب گمراهی انسان می‌شود.

وی ادامه داد: برخی اطاعت‌ها مانند اطاعت از خدا، پیامبر و ائمه(ع) واجب است، برخی اطاعت‌ها ممنوع و برخی نیز مشروط است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اطاعات از ائمه(ع) همانند اطاعت از خدا و پیامبر واجب است و تفسیرهایی که برخی درباره اولی الامر می‌کنند تا آن را به ائمه نسبت ندهند درست نیست.

وی گفت: ایمان انسان کامل نمی‌شود مگر اینکه دستور خدا و پیامبر(ص) و ائمه(ع) را بر دوستی و محبت همه نزدیکان خود اعم از پدر و مادر و فرزند و همسر و ... ترجیح بدهد.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه اطاعت از برخی افراد ممنوع است، اضافه کرد: وقتی از مشرکان سئوال می‌شد که چرا بت می‌پرستید، می‌گفتند چون پدران و بزرگانمان این کار را می‌کردند بنابراین اطاعت از هر دستوری که در تضاد با اطاعت خداست ممنوع است.

وی افزود: گناه بزرگان دینی که موجب انحراف مردمشان می‌شوند بسیار زیاد است و در آخرت عقوبت زیادی خواهند دید زیرا حقیقت حقانیت اسلام را کتمان کرده‌اند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه اطاعت اجتماعی لازم است، افزود: اطاعت از قوانین راهنمایی و رانندگی، اطاعت از معلم و ... لازم است ولی اطاعت از کسانی که کوخ نشینان را به تمسخر می‌گیرند و حقوق آنان را رعایت نمی‌کنند لازم نیست.

وی افزود: امام خمینی(ره) بر توجه به کوخ نشینان و لزوم رسیدگی به آنان از سوی مسئولان تأکید زیادی داشتند و می‌فرمودند که اگر آنان نبودند انقلاب به ثمر نمی‌رسید البته ما افراد پولداری هم داشته‌ایم که با ثروت خود در خدمت انقلاب بودند.

حجت الاسلام رفیعی اظهار داشت: خدا به پیامبر(ص) فرموده است که اطاعت از انسان سخن چین، دروغگو، قسم خور، زنازاده و افرادی که مبتلا به این صفات زشت هستند ممنوع است.

وی تأکید کرد: نوع سوم اطاعت اطاعت مشروط است بنابراین اگر اطاعت از والدین و معلم و استاد و مدیر بدون اینکه معصیتی در آن باشد صورت بگیرد ایرادی ندارد ولی اگر اطاعت از غیرخدا مستلزم انجام معصیت باشد نباید اطاعت شود.

برچسب ها: قم ، گناه ، بزرگان دین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار