بیزنس اینسایدر در مطلبی به گمانه‌زنی‌های اچ‌اس‌بی‌سی درباره آینده بهای طلا درصورت رای آوردن همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بیزنس اینسایدر، در صورت رای آوردن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) در همه‌پرسی 23 ژوئن (3 تیر)، بهای طلا به شدت افزایش خواهد یافت.

طلا منبع مناسبی برای جذب نقدینگی است. "جیمز استیل" -- تحلیلگر فلزات گران‌بهای "شرکت بانکداری هنگ‌کنگ و شانگهای (اچ‌اس‌بی‌سی) "— پیش‌بینی کرده‌است در صورت رای به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، پس از سرازیر شدن سرمایه به سوی بازار طلا، با رشد 10 درصدی بهای فلز زرد و رسیدن آن به 1400 دلار در هر اونس مواجه خواهیم بود. تصمیم‌های اتحادیه اروپا پس از خروج انگلیس ممکن است بهای طلا را از این نیز فراتر برد. بی‌میلی سرمایه‌گذاران به خرید پوند انگلیس و حتی یورو نیز می‌تواند به نفع طلا تمام شود.

استیل در ادامه افزود: تردید در آینده انگلیس در صورت جدایی آن از اتحادیه اروپا می‌تواند سطح خرید طلا از سوی سرمایه‌گذاران را افزایش داده و بهای فلز زرد را با صعود چشمگیری رو‌به‌رو کند. سرمایه‌های بازار، در شرایطی که آینده نامعلوم باشد به سمت طلا متمایل می‌شوند.

در حال حاضر، قریب به اتفاق کارشناسان بازار باور دارند در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تمامی بازارها با رشد منفی مواجه خواهند بود. برخی گمانه‌زنی‌ها خبر از «ویران شدن» بازارهای جهانی می‌دهد. برخی دیگر نیز باور دارند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تنها بر بخش اقتصاد انگلیس تاثیر خواهد گذاشت.

اچ‌اس‌بی‌سی در اینباره اعلام کرد: همین تردید، سرمایه‌ها را به سمت بازار طلا جاری می‌کند. اچ‌اس‌بی‌سی در ماه آوریل (30 روز منتهی به 12 اردیبهشت) نیز این پیش‌بینی را مطرح کرده بود. اما در آن زمان نتایج نظرسنجی‌ها به خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره نمی‌کرد. اکنون اطلاعات به دست آمده از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد احتمال رای دادن مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا افزایش یافته‌است.

این در حالی است که رای نیاوردن "برکسیت" دلیلی بر کاهش بهای طلا نخواهد بود. اچ‌اس‌بی‌سی اعلام کرد: "بهای طلا در برابر پیامد رای به باقی ماندن انگلیس در اتحادیه، مقاوم است. با اینکه رای به خروج از اتحادیه می‌تواند موجب رشد بهای طلا شود، رای به باقی ماندن در اتحادیه لزوما کاهش بهای طلا را رقم نخواهد زد. ما باور داریم بهای طلا کمتر از 5 درصد – معادل 1220 دلار در هر اونس – کاهش پیدا نخواهد کرد."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار