کتاب سرزمین سر سبز سر فراز از حسن شیدا پژوهشگر تاریخ فرهنگی مازندران در تازه ترین نشر سوره به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، معاون فرهنگی هنری حوزه هنری مازندران گفت: کتاب "سرزمین سرسبز سرفراز" نوشته ی حسن شیدا ( پژوهشی شایسته و جامع درباره مازندران ، با رویکرد تاریخی و جغرافیای تاریخی شهرها) منتشر شد.

مهدی معصومی گرجی افزود: این کتاب مرجع، محصول بیش از سه دهه تلاش محقق می باشد که شهر گرگان را نیز(که در زمان تحقیق جزو استان مازندران بوده) شامل می شود.

وی با بیان ویژگی های فرهنگی ، محیطی و جغرافیای سیاسی و تاریخی این کتاب ، افزود: پژوهشگر سعی داشته به افسانه ها و اساطیر این دیار و بررسی اقوام و حکومت های مذهب گرا از ابتدای ورود اسلام به این سامان بپردازد .

معصومی گفت: یکی از ویژگی های این کتاب ٬ عکس های بسیار قدیمی و کمیاب آن از جای جای استان است که به گفته ی نویسنده اثر ، در مقاطعی این عکس ها تنها منبع مستند سازمان هایی مانند میراث فرهنگی ، صدا و سیما و...بوده است .

این کتاب بیش از 600 صفحه دارد و در قطع وزیری ، توسط حوزه هنری استان در انتشارات سوره مهر، چاپ شده و در فهرست ابتدایی آن خلاصه ای از جغرافیای مازندران و گلستان ، تقسیمات سیاسی ، ویژگی های صنعتی و اقتصادی ، خلاصه ای از تاریخ دو استان ، مازندران تا ظهور علویان، آل زیار ، آل بویه ، مرعشیان و سادات ، سکه های طبرستان ، راه ها ی شهری و دیدنی ها و...می پردازد.

حسن شیدا ( پژوهشگر، روزنامه نگار و کارمند باز نشسته صدا و سیما) که این کتاب ثمره ی اولین همکاری اش با حوزه هنری مازندران است ، تاکنون بیش از ده عنوان کتاب و اثر پژوهشی از خود به یادگار گذاشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.