نماینده ولی فقیه دراستان آذربایجان شرقی گفت : در کنار این قوه ، محقق کردن عدالت فردی و اجتماعی وظیفه همه مردم و دیگر دستگاه ها نیز می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ آیت ا... مجتهد شبستری ، به مناسبت هفته قوه قضائیه در دیدار با مسئولان و جمعی از کارکنان دادگستری استان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این قوه بویژه شهید دکتر بهشتی ، قوه قضائیه را ضامن و متولی اصلی عدالت و پناهگاه و امید مردم در جامعه ذکر کرد و گفت : مقام قضایی مقام والا و کلیدی است و در کنار احقاق حقوق مظلومان ، ایستادن در برابر زورگویان و قدرتمندان از سخت ترین ماموریت های آن است.

وی با تاکید بر استقلال قوه قضائیه ، ترس نداشتن ازغیرخدا را هنر یک قاضی خواند و گفت : بنا بر فرموده حضرت علی (ع) قاضی باید از افضل ترین مردم باشد ، فقط و فقط از خدا ترس داشته باشد ، توانایی تشخیص حق و باطل را داشته باشد و ازقضاوت ناعادلانه ، فله ای و بدون دقت خودداری کند.

نماینده ولی فقیه در استان ، با اشاره به تغییرات بوجود آمده در دستگاه قضایی بعد از پیروزی انقلاب گفت : خوشبختانه بعد از انقلاب همانند دیگر دستگاه ها در این قوه نیز تغییرات چشمگیری روی داده که هم از نظرعدل اسلامی و نیز دقت و سرعت رسیدگی به پرونده ها قابل تقدیراست اما با این حال کافی نیست و باید بشتر تلاش و دقت شود.

ایت ا... مجتهد شبستری توجه به مسائل فرهنگی را در کاهش آمار ضرب و جرح و دیگر جرائم دراستان موثر خواند و گفت : با اصلاح اخلاق و همدلی، جرائم این چنینی کاهش خواهد یافت.

رئیس کل دادگستری استان نیز ضمن گزارش از عملکرد دادگستری استان گفت : در سال 94 اقدامات خوبی در رسیدگی به پرونده ها داشتیم .

حجت الاسلام مظفری افزود : در سال گذشته بیش از 450 هزار پرونده قضایی وارد این تشکیلات شده بود اما با توجه به فرایند دادرسی به بیش از 700 پرونده رسیدگی شده است.

وی گفت : در کنا این پرونده ها 28 هزار فقره پرونده مسن یعنی از قبل مانده نیز داشتیم که با دقت تعیین تکلیف شدند و اکنون کمتر از 5 هزار پرونده از آن باقی مانده است.

رئیس کل دادگستری استان همچنین گفت : در بحث پیشگیری از برخی مسائلاجتماعی نیز ، بحث طلاق در اولویت قرار گرفت بطوری که در سال 94 نسبت به سال 93 دو درصد کاهش داشتیم.

حجت الاسلام مظفری با اشاره به فعالیت شورای حفاظت از اراضی ملی و بیت المال نیز گفت : اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته است که آزاد سازی 8 هزار و 348 هکتار از اراضی به ارزش 33 میلیارد تومان ، قلع و قمع 512 مورد از این اراضی و رفع تصرف و صدور سند به 95 هزار هکتار از این اراضی یکی از آن هاست.

وی همچنین با اشاره به بحث مبارزه با فساد اداری و اقتصادی گفت : در سال 94 در این خصوص 16 پرونده تشکیل شده بود که نمونه اش پرونده های شورای شهر و شهرداری تبریز و اهر و چندین پرونده کلاهبرداری های بزرگ می باشد. رئیس کل دادگستری استان همچنین از شناسایی و دستگیری اعضای باند جاسوسی در استان خبر داد و گفت : این باند بیشتر با اهداف تجزیه طلبی فعالیت می کرد که 6 تن از عضو آن دستگیر شده و بقیه هم تحت تعقیب هستند.

وی کمبود اعتبار و فضای کاری را از چالش ها و مشکلات مجموعه دادگستری استان عنوان کرد و خواستار توجه جدی مسئولان قضایی کشور به این موضوع شد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.