ضرورت شفاف سازی آیین نامه اردوهای دانشجویی/به هیچ اردوی مختلطی مجوز داده نشده است

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با بیان لزوم شفاف‌سازی آیین‌نامه اردوهای دانشجویی گفت: به هیچ اردوی مختلطی تاکنون مجوز داده نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضیا هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت ارائه گزارش فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌‌ها در سال  تحصیلی 94-95 برگزار شد؛ گفت: نشر اخبار کذب مطلقاً حرام است و همان گونه که از نشر اخبار این چنینی به منظور نقد و انتقاد استقبال می‌کنیم اما از طرف دیگر هم مخالف شایعه‌‌سازی و بزرگ‌نمایی ایرادات کوچک هستیم همانند برخی فعالیت‌های اخیر دانشگاه‌ها که متأسفانه تمام کارهای مثبت در فعالیت‌های فرهنگی را حاشیه‌دار کرده است. 

وی با اشاره به برگزاری اردوهای مختلط گفت: مجوز هیچ نوع اردوی مختلط و برگزاری کنسرت را نداده و نمی‌دهیم و با تمام حاشیه‌ها مطابق قوانین و ضوابط برخورد می‌کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: تاکنون هیچ گزارشی نرسیده که در دانشگاهی کنسرت برگزار شده باشد یا به اردوی مختلطی مجوز داده شده باشد. اگر اردوها در چارچوب روابط نباشند طبیعتاً با آن‌ها برخورد می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه برخی از سفرهای علمی جزوی از اردوی دانشگاهیان است، اظهار داشت: توصیه کردیم چنین سفرها و اردوهایی با حفظ قوانین و حرمت‌ها صورت گیرد و در این خصوص روابط کاملاً شفاف شود.

وی افزود: در طول سال 94؛ 110 هزار برنامه فرهنگی ثبت شده داریم و این چند مورد حاشیه نباید حجم عظیم فعالیت‌های ارزشمند را از بین ببرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم درباره برگزاری افطاری مختلط در یکی از دانشگاه‌ها عنوان کرد: کنار هم بودن دختران و پسران دانشجو با حفظ حریم و حرمت‌ها مشکلی را  ایجاد نمی‌کند و  این مسئله چیزی نبوده که تحت عنوان مختلط بخواهد مدنظر قرار گیرد ما اختلاس را تأیید نمی‌کنیم هم‌چنین که اردوهای مختلط را نیز ممنوع اعلام کردیم.

هاشمی در مورد پیگیری اردوی مختلطی که چند روز پیش از سوی دانشگاه تهران برگزار شد، اعلام کرد: این اردو یک سفر علمی به همراه استادان بوده که با بی‌دقتی‌هایی همراه شده است از این رو معاون فرهنگی دانشگاه و رئیس دانشگاه به جد در حال پیگیری هستند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی هم‌چنین  در مورد نامه‌ای که 300 دانشجو برای عدم برگزاری اردوهای مختلط امضا کردند، یادآور شد: 300 دانشجو ادعا کردند که دانشگاه‌ها به برگزاری چندین مورد اردوی مختلط مجوز دادند اما این را می‌گوییم که اگر این ادعا ثابت شود حتی اگر تعداد اندکی باشد با آن برخورد قانونی می‌کنیم.

وی افزود: مطالبه ما این است که آیین‌نامه اردوهای دانشجویی شفاف‌سازی شده و اردوهای فعال دانشگاه‌ها در این راستا بیش از پیش ایفای نقش کنند امیدواریم بازنگری این آیین‌نامه به زودی  ابلاغ شود.

هاشمی با بیان اینکه بر توسعه انجمن‌های علمی اهتمام جدی وجود دارد، گفت: در طول 3 سال گذشته جشنواره‌های مختلفی مانند جشنواره حرکت برگزار شده است یا نشریات دانشجویی که بعد از 5 سال مجددا راه‌اندازی شد و با حضور 14 هزار اثر انتشار دانشجویی همراه بود.

وی در خصوص مهم‌ترین فعالیت‌های ابتکاری فرهنگی و هنری در دولت یازدهم عنوان کرد: یکی از این برنامه‌ها نهضت رضوی بود که 3 محور عمده را دنبال می‌کرد. جشنواره رضوی با بیش  از 4 هزار  اثر به تعبیر مسئولان وزارت ارشاد انقلابی در حوزه فرهنگ عترت و اهل بیت بود که در سال جاری هم با یک رشد 80 درصدی  آن را به 29 جشنواره ملی در 7 حوزه رساندیم.

هاشمی با بیان اینکه ساماندهی اردوهای هدفمند اردوهای حاشیه‌دار را حذف می‌کنند، اظهار داشت: اقدامی که در این دولت انجام شد توسعه اردوهای راهیان نور از سوی بسیج دانشجویی در طول دوره‌ها بود که علی‌ر غم اینکه ردیف بودجه مشخصی ندارد اما با همت بالای مشارکت دانشجویان روند توسعه کمی و کیفی این اردوها تقویت شده است. هم‌چنین ساماندهی اردوهای زیارتی به ویژه پیاده‌روی دانشجویان در اربعین حسینی با استقبال خوبی مواجه شده است.

وی با اشاره به اتاق‌های فکر به عنوان اقدام ابتکاری دیگر اذعان داشت: اتاق‌‌های فکر در استان‌ها به منظور پیوند دانشگاه با جامعه و مدیریت کلان فراهم شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به ایجاد فضای  نشاط‌آور برای دانشجویان و ارتقای تربیت دینی آنها عنوان کرد: طراحی فرایند فعالیت‌های فرهنگی و توسعه کمی و کیفی آن‌ها، ترویج و تعمیق ارزش‌های  دینی و اخلاقی در دانشگاه‌ها، تقویت تعاملات بین‌ دانشگاهی در سطح ملی و بین‌المللی و حمایت مالی بیش از 2.5 برابر نسبت به سال‌های قبل از تشکل‌های اسلامی از جمله برنامه‌ها در این راستا در نظر گرفته شده است. 

وی درباره افزایش بودجه بخش فرهنگی بیان کرد: در چندین مورد افزایش بودجه را خواستار شدیم یکی در بخش انجمن‌های علمی که ظرفیت بالا دارند و دیگری در بخش اردوها که معتقدیم با افزایش بودجه و ساماندهی آن‌ها اردوهای مختلف در چارچوب ضوابط و قوانین را رشد می‌دهد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم درباره منشور دانشجویی گفت: منشور حقوقی دانشجویی تدوین شده و تحت عنوان کتابچه‌های مختلف و مقالات در سایت‌ها منتشر شده است.

وی افزود: این منشور برای آشنایی با حقوق قانونی و بهره‌گیری از ادبیات قانونی دانشجویان که یکی از دغدغه‌ها بوده است طراحی شده و برای بازنشر و توسعه آن هر ساله تلاش می‌کنیم و امیدواریم با استقبال بیشتر از ترویج این منشور شاهد بازنشر بیشتر آن در دانشگاه‌ها باشیم.

هاشمی اعلام کرد: متأسفانه با مشکلاتی از قبیل آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد و انزوا، افسردگی و بی‌رغبتی به تشکیل خانواده روبه‌رو هستیم و باید زمینه‌سازی برای مشارکت روزافزون دانشگاهیان فراهم شود تا راه بر آسیب‌های اجتماعی بسته و تنگ‌تر  شود.

وی هم‌چنین یادآور شد: طبق بررسی‌ها اعتیاد به مصرف مواد مخدر کمتر از 2 درصد و مصرف قلیان و سیگار حدود 15 درصد اعلام شده است از این رو ما به عنوان  جوزه فرهنگی باید با افزایش مشارکت‌‌ها و آگاهی دانشجویان با این معضلات بیش از پیش مقابله کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار