به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان؛
اینترنشنال بیزنس تایمز گزارش داد تحریم ها علیه ایران تازه در ماه ژانویه لغو شد؛ اما به نظر می رسد هواپیمایی ایران توانسته است سال گذشته از طریق توافقات پشت پرده، هواپیماهای آمریکایی را بخرد.
اطلاعات فروش در اختیار این روزنامه نشان می دهد هفت شرکت هواپیمایی ایرانی، قبل از توافق تاریخی هسته ای ایران با قدرت های جهانی، موفق به خرید مجموعا بیش از 23 میلیارد دلار هواپیما از بوئینگ و ایرباس شده اند.
پس در حالی که تحریم ها هنوز پابرجا بود، شرکت های هواپیمایی ایرانی موفق شده بودند قوانین صادرات آمریکا را دور بزنند و از طریق واسطه های بین المللی این هواپیماها را تهیه کنند.
خریداران این هواپیماها، هواپیمایی معراج که مخصوص جابه جایی مقامات دولتی است و خطوط هوایی تجاری مانند تهران ایر، هواپیمایی زاگرس، خطوط هوایی سپهران و هواپیمایی آتا بودند.
سه شنبه گذشته، ایرانی ها موفق شدند با بوئینگ، قرارداد 25 میلیارد دلاری امضا کنند که بزرگ ترین قرارداد جمهوری اسلامی با شرکت های آمریکایی بعد از رفع تحریم هاست. برخلاف تبلیغاتی که این قرارداد به همراه داشته است، درباره معاملات مخفیانه صنعت هواپیمایی ایران، اطلاعات کمی در دسترس است.
شرکت های هواپیمایی ایرانی با شرکت های هواپیمایی کوچکی ارتباط برقرار کردند که هواپیماهای فرسوده بوئینگ 737 و ایرباس 300 خود را به قیمت میلیون ها دلار به آنان فروختند. مبلغ دقیق این قراردادها مشخص نیست اما قیمت یک فروند بوئینگ فرسوده، بین 30 تا 50 میلیون دلار است. این برنامه تا زمان توافق هسته ای ادامه داشت و بعد از آن ایرانی ها مجوز خرید این هواپیماها را از دولت آمریکا دریافت کردند.
طبق مقررات آمریکا، صادرات یا صادرات مجدد هواپیماها یا قطعات هواپیما به ایران بدون مجوز، ممنوع است اما شرکت های ایرانی از طریق طرف سوم از قبیل خطوط هواپیمایی مستقر در کامبوج، اندونزی، مالت، اوکراین، قبرس و ترکیه به این هواپیماها و قطعات دست پیدا می کردند.
مقامات وزارت خزانه داری و وزارت بازرگانی طی تماس تلفنی با اینترنشنال بیزنس تایمز اعلام کردند مشغول تحقیقات در خصوص نحوه نقل و انتقال مالی با طرف ایرانی هستند اما توضیح بیشتری ندادند.
انتهای پیام/