مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بر رفع مشکلات صادرات بادام استان با افزایش کمیت و کیفیت این محصول تأکید کرد.

برنامه ریزی برای رفع مشکلات صادرات بادام
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ذبیح الله غریب در نشست اتاق فکر بادام چهارمحال و بختیاری، با اشاره به تولید سالیانه 18 تا 22 هزار تن بادام در این استان گفت: 90 درصد این محصول صادراتی است که 200 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

وی با بیان اینکه تا محصولی صادراتی نشود ارزش تجاری پیدا نمی کند افزود: در حال حاضر بیشترین میزان صادرات بادام استان به کشور هندوستان و پس از آن به کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می گیرد.

غریب با اشاره به مشکلات صادرات بادام استان گفت: میزان تولید و کیفیت این محصول به دلیل سرمازدگی و نوع رقم کشت شده کاهش یافته که باید با کمک محققین، این مشکل رفع شود.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه نوع و مدیریت باغ های چهارمحال و بختیاری از بهترین باغات کشور است اما استفاده از نظرات کارشناسی و فنی محققین برای بهبود باغات ضروری است.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، نبود اتحادیه و تسهیلات بانکی را از مشکلات عمده بادام کاران استان عنوان کرد و ادامه داد: در جهت رفع مشکلات صادرات باید ارتباط با مجموعه بازرگانی و گمرکی منسجم تر و هماهنگ تر باشد.

غریب یادآور شد: در حال حاضر 14 هزار هکتار از باغات استان به کشت بادام اختصاص دارد که شامل 11 هزار هکتار درختان بارور و 3 هزار هکتار نهال و درختان غیر بارور است.

وی، با بیان اینکه انواع مامایی، ربیع، سفید و شاهرود، ارقام غالب بادام چهارمحال و بختياری است. پیش بینی کرد: محصول امسال بادام استان به 23 هزار تن برسد.

به گفته غریب؛ بیشترین سطح زیر کشت بادام استان در شهرستان سامان و باغات حاشیه رودخانه زاینده رود قرار داد.

رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری هم گفت: در این اتاق فکر به عنوان بازوی کمکی جهادکشاورزی استان، مجموعه ای از علم و تجربه و بازار، مشکلات محصول بادام را برای ارائه راهکارهای علمی و عملی بررسی می کنند.

مجتبی بنیادیان، هماهنگی با اداره مالیات در جهت ارائه جوایز صادراتی و معافیت های مالیاتی وهمچنین پرداخت تسهیلات به صادر کنندگان با هدف افزایش قدرت رقابت در بازارهای جهانی را از برنامه ها و پیشنهادات این اتاق فکر در جهت رفع مشکلات صادرات بادام استان بیان کرد.

گفتنی است؛ اتاق فکر بادام با هدف بررسی مسائل و مشکلات صادرات این محصول و ارائه راهکارهای مناسب، با حضور مدیرکل جهادکشاورزی، رئیس بنیاد نخبگان، نماینده صادرکنندگان بادام استان، محققین مرکز تحقیقات دانشگاه شهرکرد و کارشناسان مربوطه برگزار شد.

انتهای پیام/ک
برچسب ها: بادام ، صادرات ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار