طرح تحقیقاتی سازگاری ارقام مختلف گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری، پس از هشت سال به ثمر نشست.

طرح تحقیقاتی سازگاری ارقام گل محمدی به ثمر نشستبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مسئول بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، از اتمام طرح تحقیقاتی سازگاری ارقام مختلف گل محمدی در استان پس از هشت سال در این مرکز خبر داد.

حسن جهانبازی گفت: در این طرح 42 رقم مورد تحقیق و آزمایش قرار گرفت که منجر به معرفی یک اکسیشن گل محمدی در استان شد.

وی با بیان اینکه این رقم بالاترین عملکرد و کیفیت اسانس را در بین سایر ارقام در استان دارد افزود: رقم مذکور در هر هکتار 2 تن و 700 کیلوگرم گل محمدی و یک کیلوگرم اسانس تولید می کند.

معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی هم در بازدید از باغستان های گل محمدی چهارمحال و بختیاری گفت: 15 هزار هکتار گل محمدی در کشور کشت شده که جایگاه اول این کشت و 75 درصد تولید گل محمدی دنیا را به کشور ایران اختصاص داده است.

میترا مجد زاده اظهار داشت: با توجه به پتانسیل استان ها از جمله نوع اقلیم و ارتفاع، امیدوار هستیم تا پایان برنامه هفتم، کشت آبی گل محمدی در کشور به 50 هزار هکتار و کشت دیم به بیش از 70 هزار هکتار برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم گفت: تاکنون 60 هکتار کشت گل محمدی در استان انجام شده است و در برنامه ششم، سالیانه 100 هکتار از اراضی استان به این کشت اختصاص می یابد.

حمیدرضا دانش همچنین از یارانه 50 درصدی خرید نهال با هدف حمایت از این کشت خبر داد و افزود: در راستای تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب، کشت گل محمدی به دلیل نیاز آبی پایین توصیه می شود.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار