معاون فنی و عمران فرمانداری تهران از وجود 70 تا 90 تن نخاله بیمارستانی در سطح شهر تهران خبر داد.

وجود 90تن نخاله بیمارستانی در تهران/پایتخت از نظر پسماندها بیشترین مشکل را در کشور دارذبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامحسین آرام معاون فنی و عمران فرمانداری تهران در کارگروه پسماند شهرستان که امروز (سه شنبه) در سالن جلسات فرمانداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر 70 تا 90 تن نخاله بیمارستانی در سطح شهر تهران وجود دارد؛ تهران از نظر پسماندها بیشترین مشکل را در کشور دارا است.

وی افزود: همچنین روزانه 50 هزار تن نخاله و پسماند ساختمانی در سطح شهر تهران که برای امور عمرانی مورد مصرف قرار می گیرند، تولید می شود که باید به طور جدی مدیریت شود.

آرام تصریح کرد: برای کاهش آسیب های ناشی از وجود نخاله های ساختمانی و بیمارستانی 2 بخش فعال خصوصی و دولتی (شهرداری) مسئول و عهده دار پیگیری و رفع تهدیدها و آسیب های ناشی از آن هستند، البته  لازم است ساماندهی این نخاله ها با دقت هرچه بیشتری انجام شود.

معاون فنی و عمران فرمانداری تهران گفت: در همین راستا، سازمان پسماند اواخر سال 94 جزء اولین شرکت‌ها و سازمان‌هایی بود که اعلام کرد می‌تواند این زباله‌ها را بازیافت کند.

وی اظهار داشت: شهر تهران با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر باید کمترین آسیب را از وجود نخاله‌های ساختمانی و بیمارستانی ببینند، در مورد بازیافت و رسیدگی به این نخاله‌های بیمارستانی اقدامات لازم صورت گرفته و بخش خصوصی، بیمارستان ها، کلنیک‌ها و درمانگاه‌ها همکاری خوبی در این راستا داشته‌اند.
 
آرام گفت: ایمنی حمل و نقل پسماندها، بی خطر سازی پسماندهای ساختمانی و پزشکی در دستور کار این شهرستان قرار گرفته است.
 
معاون فنی و عمران فرمانداری تهران تاکید کرد: تا زمانی که مناطق شهر تهران به صورت جزیره‌ای برای حل مشکل پسماندهای ساختمانی و پزشکی عمل می‌کنند، نتایج قابل قبولی را در این زمینه نخواهیم داشت، امیدواریم با تشکیل جلسات کارگروه پسماند شهرستان تهران، بتوانیم به یک جمع بندی کامل و جامع دست یابیم.

 *وجود 7 هزار مرکز جراحی در سطح شهر تهران 
 
محمد علیزاده دبیر کمیسیون ملی پسماندها گفت: یکی از مباحث مهم که می‌تواند تهدید زا باشد، پسماند پزشکی است که متاسفانه نداشتن قانون مستحکم مدیریت پسماند یکی از نقاط ضعف در این راستا به شمار می‌رود و تجربه نشان داده که در سطح کشور، استان و شهرستان، سیستم‌های بی خطر سازی و فرآیند جمع آوری پسماندها در مراکز پاسخگو نیستند، یکی دیگر از نگرانی‌ها در این حوزه، تعرفه گذاری نادرست در حوزه پسماندها است.
 
وی افزود: می توان 75 درصد از پسماندهای بیمارستانی را تفکیک کرد که باید برای تحقق این امر آموزش‌های لازم و نظارت کافی در خصوص بی خطر سازی پسماندها انجام شود.
 
دبیر کمیسیون ملی پسماندها تصریح کرد: حمل و نقل پسماندهای تفکیک شده باید به صورت جداگانه از پسماندهای تفکیک نشده صورت گیرد و  نظارت کافی بر حاملین پسماندها وجود داشته باشد تا آسیب‌ها و تهدیدها کاهش یابد که این امر مستلزم هماهنگی و نظارت دستگاه‌های مسئول و اجرایی است.
 
علیزاده ادامه داد: ضروری است برنامه‌های آموزشی در خصوص پسماندهای پزشکی، وجود نگاه‌های کلان در این زمینه، نظام آماری جامع و کامل، پیگیری مصوبات جلسات کارگروه پسماند در دستور کار قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: برای حل مساله آسیب‌های ناشی از پسماندهای پزشکی علاوه بر تعیین تکلیف دستگاه‌های دولتی و خصوص باید یک محدوده شفاف برای بخش خصوصی وجود داشته باشد.
 
*تولید 7 هزار تن زباله خانگی در شهر تهران
 
در ادامه این جلسه محمدحسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: در شهری که بالغ بر 7  هزار تن زباله خانگی تولید می‌شود و نزدیک به 7 هزار واحد درمانی وجود دارد، ضروری است حضور و مشارکت دستگاه‌ها و اعضای کار گروه پسماند شهرستان تهران پر رنگ تر باشد تا بتوانیم آسیب‌های ناشی از وجود این نخاله‌ها را پیگیری و رفع کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار