شهردار تهران گفت: 54درصد از درآمد‌های شهرداری ناپایدار و مابقی آن در آمدهای پایدار هستند که بیش از 70در صد آن صرف هزینه‌های زیرساختی شهر می‌شوند.

جابجایی روزانه بیش از 3 میلیون نفر در شهر تهران/ بیش از 70 درصد درآمد شهرداری صرف هزینه‌های زیرساختی می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد باقر قالیباف شهردار تهران  در مراسم آیین افتتاح ایستگاه سهروردی از خط 3 تهران که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: احداث خط 6 مترو تهران طبیعتاً باعث مسدود شدن مسیر‌ها و خیابان‌ها شده و با خود مشکلات جدی و شبانه‌روزی را برای ساکنان اطراف ایجاد می‌کند.

وی افزود: البته احداث و راه‌اندازی ایستگاه مترو سهروردی مسائلی را برای اهالی منطقه به همراه داشته است، اما بی‌شک راه‌اندازی این ایستگاه هدفی جز افزایش رفاه مردم و اهالی منطقه نداشته و ما تلاش می‌کنیم تا تمامی پروژه‌های خود را در کمترین زمان به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

شهردار تهران گفت: ما در شهرداری  تهران و مدیریت شهری مسئولیت ساماندهی و مدیریت هرچه بهتر شهر را در کنار همه‌ سختی‌ها و مشکلات بر عهده داریم و تحمل سختی‌ها و حل مشکلات و معضلات شهری از جمله وظایف مهم شهرداری است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: شهرداری علی‌‌رغم اینکه از طرف دولت حمایت مالی بشود یا نشود و دولت به آن پول بدهد یا ندهد وظیفه دارد تا با تحمل همه سختی‌ها و با وجود رکود اقتصادی وظیفه خود را به نحو احسنت انجام دهد.

وی افزود:‌ امروز فقط در مجموعه مترو بیش از 20هزار نفر به طور شبانه‌روزی و فقط در بخش احداث مترو مشغول به کار هستند و تأمین وسایل، نقشه‌ها، هزینه‌ها، کنترل و نظارت و غیره در این پروژه سنگین یک مسئله مشخص است و علی‌رغم اینکه برخی بیان می‌کنند که انجام این کارها به 4برگ مطالعه هم نیاز ندارد اما در واقعیت این چنین نیست چرا که برای اجرای پروژه‌های این چنینی مطالعه،‌ تحقیقات و کارشناسی‌های لازم انجام گرفته است.

شهردار تهران گفت: همه مردم شهر و جامعه مهندسان به خوبی می‌دانند که وجود و انجام وظیفه 20هزار نفر در مجموعه مترو نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و پشتیبانی و حمایت است و این جز پروژه‌های کم نظیر و مهم کشور به شمار می‌آید و در سطح ملی نیز مترو تهران اقدامات خوبی را تا کنون انجام داده است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد:‌ انجام صحیح این کارهای زیر ساختی و مهم شهری از جمله وظایف شهرداری است، اگر مترو و کارهای زیرساختی شهر مثل دادن وام‌های مختلف برای خرید خودروهای جدید، از رده خارج کردن خودروهای فرسود و اضافه شدن روزانه صدها ماشین به سطح خیابان‌ها نبود معلوم نیست که جابجایی این همه خودرو در شهر چگونه امکان پذیر می‌شد.

وی افزود:‌ براساس آمار‌های جمعیت که هر 5سال یکبار به وسیله مرکز آمار ارائه می‌شود جمعیت تهران و رشد آن رو به کاهش است، اما رشد بی‌رویه در شهرک‌های اقماری و اطراف آن است که موجب سربار شدن در شهر تهران و بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و شهری می‌شود.

شهردار تهران گفت: روزانه بیش از 3میلیون نفر فقط بین شهر تهران و داخل آن جابجا می‌شوند که موجب بروز آسیب‌ها و مسائل مختلف اجتماعی در شهر و برای شهروندان است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: در شهرداری و مدیریت شهری بخشی از درآمدها پایدار و بخشی دیگر ناپایدار است که از این مقدار 54درصد شامل درآمدهای ناپایدار و مابقی درآمد‌های پایدار است.

وی افزود: بیش از 70 درصد درآمد‌های شهرداری صرف هزینه‌های زیرساختی شهر می‌شوند و در اینجا باید به این سوال پاسخ داده شود که مسئول درآمدهای شهرداری‌ها چه کسی است و این وظیفه بر عهده دولت است.

شهردای تهران گفت: از سال 62 در تبصره 52 دولت مکلف شده ظرف 6ماه لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری را به مجلس ارائه کند و در این میان مهمترین مسئله تأمین درآمدهای ناپایدار شهرداری است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: ما به عنوان شهرداری‌ها واقعاً شاکی هستیم که چرا دولت‌ها این لایحه را به مجلس ارائه نمی‌دهند و هیچ توجهی به درآمد‌های ناپایدار شهرداری و ارزش های افزوده‌ ندارند.

وی افزود: این درآمدها در حال حاضر به 7 تا 8 درصد رسیده است و سهم شهرداری‌ها با توجه به این که 50درصد بوده است، 4ونیم درصد است و امروز دولتی ها تصمیم گرفتند که همین مقدار را هم به شهرداری ندهند.

شهردار تهران گفت: در حوزه برنامه‌ریزی باید نگاهی به تجربه دنیا بیندازیم و چگونگی اجرای مدیریت شهری را در آنها ببنیم و نحوه تأمین درآمدها و وضع قوانین و مقررات را از آنها الگوبرداری کنیم.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: این مسئله زیبنده کشور نیست که بعد از گذشت نیم قرن از شکل‌گیری شهرداری‌ها ما هنوز بر سر ابتدایی‌ترین موضوعات بحث کنیم و به جای توجه به تأسیسات شهری به مسائل کوچک توجه کنیم چراکه حادثه شهران هشداری برای کلان شهر تهران بوده است و حالا به جای پاسخگویی به این سوال‌ها برخی به انحراف افکار عمومی دست می‌زنند.

وی افزود: شهرداری به عنوان ارگانی که مدیریت شهری را بر عهده دارد در حوزه اپوزوسیوم حتی حق حرف زدن نداریم و ما باید پاسخگوی تعهدات خود باشیم.

شهردار تهران گفت: مردم همه مدیران در هر سازمان را مجموعه یک پارچه می‌دانند و به دنبال تفکیک شهرداری و دولت نیستند.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: ماباید دست به دست هم بدهیم و برای حل و فصل مشکلات شهروندان و مردم تلاش کنیم و از این بابت شکایت دارم و باید همه به دنبال این سوال باشیم که چه کسی باید حق لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها را بدهد و این یکی از خواسته‌های مهم ما است.

وی افزود: مجموعه مدیریت شهری علی‌رغم همه سختی‌‌ها و مشکلات مصمم است تا همه کارها را در حوزه زیرساختی، پیش برده و بدان توجه کند.

شهردار تهران گفت: مهمترین چالش شهر ما آلودگی هواست که منبع تولید آلاینده‌ها خودرو‌ها هستند و این یعنی توسعه حمل و نقل عمومی و ایجاد محدودیت استفاده از خودروی شخصی بعد از راه‌اندازی مترو است که در کاهش آلاینده‌های هوا نقش مؤثری ایفا می‌کند.

قالیباف در ادامه تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه اولویت کار ما حمل و نقل عمومی است و بر توسعه خطوط مترو، اتوبوس و سامانه تاکسی تأکید فراوان داریم بر این اساس امیدواریم تا در کاهش آلایند‌ه‌های هوا اقدامات مفیدی را انجام دهیم و باید سیستم حمل و نقل عمومی تضمین شده‌ای را برای مردم شهر فراهم کنیم.

وی افزود: راه‌اندازی خطوط مترو و حمل و نقل عمومی استاندارد برای جلوگیری از کاهش عمر شهروندان مؤثر واقع بوده و نقش مستقیمی بر سلامت مردم ایفا می‌کند که از جمله وظایف مهم شهرداری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
لطفا بفرمایند چند میلیارد دلار خرج این خط کردن ؟