مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت:سامانه آرتی‌کی جی‌پی‌اس به‌صورت دقیق مختصات هر نقطه از شهر اصفهان را مشخص می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،محمود محمدی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: تلاش و هدف معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان در یک سال گذشته مبتنی بر پشتیبانی علمی، تخصصی از اقدامات شهرداری در حوزه‌های مختلف بوده است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهردار اصفهان بیان داشت: ویژگی خاص این معاونت این است که مستقیماً با مردم در ارتباط نیست و بیشتر سایر حوزه‌های شهرداری را مستقیماً پشتیبانی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در این معاونت مستقیماً مراجعه مردمی نداریم فعالیت‌ها به‌صورت فوری و فوتی عملکرد خود را نشان نمی‌دهد بلکه در طول زمان عملکرد مثبت یا منفی نمایان خواهد شد.

محمدی بیان داشت: اقدامات متعددی در یک سال گذشته انجام شده است که تشریح خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهردار اصفهان در پاسخ به سؤالی پیرامون اقدامات انجام‌شده توسط این معاونت در راستای ایجاد شهر دانش‌بنیان بیان داشت: در ایجاد راستای شهر دانش‌بنیان فعالیت‌های مختلفی صورت گرفته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی بود.

 وی با بیان اینکه روزبه‌روز به تعداد متقاضیان همکاری در این زمینه افزوده می‌شود گفت: هدف ما این بوده است که تمام از ظرفیت‌های شهر اصفهان، استفاده کنیم.

در ادامه این نشست، سعید ابراهیمی مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات سال گذشته در حوزه پژوهشی، انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی شهر اصفهان از جمله دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه هنر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و... بود.

وی پروژه‌های کوچک‌مقیاس را از دیگر اقدامات این معاونت عنوان کرد و افزود: پروژه‌های کوچک‌مقیاس پروژه‌هایی هستند که تأکید بر کاربردی بودن آن‌هاست و امسال 100 پروژه کوچک‌مقیاس در دستور کار داریم.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بالغ بر 150 عنوان پروژه کوچک‌مقیاس شناسایی شده است، و در 27 پروژه در مرحله قرارداد هستیم.

وی با بیان اینکه موضوعات این پروژه‌ها موضوعات متعددی است افزود: یکی از ویژگی‌های این پروژه‌ها این است که در بازه 6-7 ماهه به نتیجه برسند، پروژه‌های کوچک‌مقیاس می‌تواند در تصمیم‌گیری بهتر مؤثر باشد.

ابراهیمی تشکیل اتاق فکر معاونت‌ها را دیگر اقدام در زمینه مطالعاتی – پژوهشی در شهرداری اصفهان عنوان کرد و بیان داشت: طی یک سال گذشته برای هر معاونت یک یا دو مورد اتاق فکر تشکیل شده است.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان اضافه کرد: در همین زمینه اتاق فکر فاوا با همکاری دانشگاه اصفهان، اتاق فکر حوزه عمران با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان، اتاق فکر مدیریت بحران و پسماند، اتاق فکر مدیریت منابع انسانی با همکاری دانشگاه اصفهان و اتاق فکر کنترل ترافیک با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان در معاونت‌های مربوطه تشکیل شده است که باعث مطرح‌شدن پیشنهاد‌های عملیاتی، اجرایی خواهد شد.

وی چاپ کتاب در حوزه مدیریت شهری را از دیگر اقدامات انجام‌شده توسط این معاونت دانست و گفت: فرایند داوری آثار بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده و شهرداری اصفهان در مراحل چاپ این آثار را حمایت خواهد کرد.

ابراهیمی تهیه پروژه‌های پژوهشی بزرگ‌مقیاس را از دیگر اقدامات انجام‌شده عنوان کرد و افزود: برنامه اصفهان 1400، نقشه جامع فرهنگی، مسئله مدیریت دانش، سند راهبردی گردشگری، الگوی اسناد پشتیبان اصفهان 1400، مطالعات جامع حمل‌ونقل بار، مطالعات چهارباغ و ... از پروژه‌های پژوهشی بزرگ‌مقیاس انجام شده است.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته حمایت مادی و معنوی از همایش‌ها و نشست‌های تخصصی بوده است که در این زمینه 43 مورد حمایت را داشته‌ایم.

وی از حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری توسط این معاونت خبر داد و گفت: حدود 200 عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری توسط این معاونت حمایت شده است.

در ادامه این نشست مرتضی نصوحی، مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزشی گفت: یکی از برنامه‌های مدنظر این معاونت آموزش ضمن خدمت همکاران در شهرداری است، شهرداری اصفهان 2 هزار نفر کارمند دارد که مهم است این افراد به‌روز باشند.

وی ادامه داد: در همین زمینه هرساله حدود 70 تا 100 هزار نفر ساعت برنامه آموزشی داشته‌ایم و امسال نیز تاکنون حدود 30 هزار نفر ساعت برنامه آموزشی صورت گرفته است

مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری اصفهان تعداد دوره آموزشی برگزارشده در سال جاری را 50 دوره آموزشی عنوان کرد و افزود: برخی از این دوره‌های با توجه به شرایط زمانی کارمندان شهرداری به‌صورت الکترونیکی برگزار شده است.

نصوحی در ادامه با اشاره به یکی از وظایف این معاونت با نام «بهبود روش‌ها» اذعان کرد: مبحث «بهبود روش‌ها» مربوط به خدماتی است که شهرداری به مردم ارائه می‌کند و سعی بر این است که راه ارائه خدمات را ساده‌تر کنیم.

مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری اصفهان ادامه داد: سال گذشته با استفاده از تجارب و تصمیمات اتخاذ شده در حوزه عمران مناطق شهرداری، رقابتی را بین مناطق ایجاد کردیم که در نتیجه آن حدود 40 عنوان دستورالعمل وحدت رویه استخراج شد؛ ضمن اینکه 70 تا 80 مورد از تجارب فردی معاونان برای بهره‌برداری‌های آتی مستندسازی شد.

وی مدیریت آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری اصفهان را یکی از متولیان برنامه تحول شهرداری اصفهان دانست و خاطرنشان کرد: در این برنامه بحث‌های پژوهشی برای بهبود در سرمایه انسانی، سلامت اداری، شهروند الکترونیک و ... پیش‌بینی ‌شده است.

نصوحی از تهیه برنامه‌های خاص برای افزایش بهره‌وری در شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم سنجش بهره‌وری در شهرداری اصفهان از حالت کیفی به کمی تبدیل شود که در این زمینه با سازمان ملی بهره‌وری همکاری می‌کنیم.

مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری اصفهان از دومین بازنگری در ساختار شهرداری اصفهان طی 10 سال گذشته خبر داد و افزود: ساختار جدید تدوین‌شده جهت تأیید برای وزارت کشور ارسال شده است، در این ساختار جدید مباحث استخدامی، امنیت شغلی کارمندان و ... مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه این نشست مهدی شایق، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: بحثی که در مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان پیگیری می‌کنیم مبحث معماری سازمانی است که طبق آن سیاست‌های فناوری اطلاعات شهرداری را تا سال 1400 مشخص می‌کند.

وی شهرداری اصفهان را در بین شهرداری‌های کشور از لحاظ توجه به معماری سازمانی جزو شهرداری‌های پیشتاز عنوان کرد و اظهار داشت: از دیگر اقداماتی که در حال پیگیری آن هستیم خدمات الکترونیک پرتال و سرویس‌های زودبازده است، در همین راستا از سال گذشته 200 خدمت الکترونیکی برای مجموعه شهرداری احصا کردیم که مراحل شناخت و تحلیل 70 خدمت انجام‌شده و 10 خدمت نیز به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان پروفایل شهروندی و سامانه خدمات شهرداری اصفهان را دو خدمت مهم الکترونیکی انجام‌شده عنوان کرد و افزود: بهبود پرتال شهرداری اصفهان نیز از جمله اقدامات در حال پیگیری است که سعی در ارتقا آن داریم و همکارانمان مراحل راه‌اندازی پرتال جدید را پیگیری می‌کنند.

وی از بهره‌برداری آرتی‌کی جی‌پی‌اس (RTK GPS) اصفهان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و بیان داشت: این سامانه بصورت دقیق مختصات هر نقطه از شهر اصفهان را مشخص می‌کند که کاربردهای متنوع و برجسته‌ای دارد و مورد استفاده بسیاری از سازمان‌ها خواهد بود.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به مراحل تولید اطلس گردشگری شهر اصفهان بیان داشت: مراحل تولید نقشه‌های این اطلس در حال انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک به اتمام برسد.

سعید فردانی، مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان نیز در ادامه این نشست با اشاره به وظایف این مدیریت گفت: در بحث آمار و اطلاعات که یکی از حیطه‌های کاری این معاونت است اولین مشکل شهرداری نداشت آمار و اطلاعات یکسان بود، به همین جهت تهیه نظام جامع آمار و اطلاعات در دستور کار این مدیریت قرار گرفت تا ادبیات داده‌ها یکسان و اطلاعات قابل تسری باشد.

وی با اشاره به وظیفه برنامه‌ریزی این مدیریت تصریح کرد: برنامه اصفهان 1400 که افق 5 ساله شهر اصفهان را ترسیم کرده است بهترین نمونه راهبردی شهری در سطح کلان‌شهرها است.

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان بیان داشت: با تدوین این برنامه مشخص شد شهر اصفهان چه اهداف و چه مسائلی طی 5 سال آینده دارد و استراتژی‌های شهرداری را تا سال 1400 مشخص شد. 



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار