نماینده مردم شهرکرد گفت: منابع آب در چهارمحال‌ و بختیاری محدود بوده و کم آبی منجر به پیدایش تنش‌هایی شده است.

اردشــیر نوریان، نماینده مردم شهرکرد  در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به معضل کم آبی در روستاهای چهار محال و بختیاری گفت: کم آبی و مشکلات مربوط به آن یکی از مسائل اصلی کشور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: در استان چهار محال و بختیاری به دلیل بافت کشاورزی و دامپروری، مسئله تأمین آب کشاورزی به یکی از محوری ترین معضلات استان تبدیل شده، موضوعی که منجر به بروز تنش‌های اجتماعی می‌شود.

وی با اشاره به درگیری اخیر در روستاهای "کتک" و "ارجنک" و همچنین "بلداجی" که چند وقت پیش رخ داد، اظهار داشت: در بلداجی به دلیل خط انتقال آب، نزاع گسترده ای پیش آمد و درنهایت منجر به کشته شدن یک نفر و در حادثه اخیر در روســتای کتک نیز چند نفر کشته شدند.

نوریان با بیان اینکه این مسأله تنها مربوط به این دو روستا نیست، ادامه داد: هم اکنون مشکل آب تبدیل به یک موضوع کلی شده و کم آبی در بخش آشامیدن و همچنین در بخش کشاورزی منجر به پیدایش تنش‌هایی شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: منابع آب در این استان محدود است و مدیریت درست منابع آب در این استان اهمیت بالایی دارد، ما نمی توانیم برای قسمت کم بارش راه حلی پیدا کنیم اما می توانیم پدیده خشکسالی را مدیریت کنیم، مثلا الگوی کشت و توزیع آب را تغییر داده و یا منابع محدود را به شکلی توزیع کنیم که اصل عدالت و انصاف رعایت شود.

نوریان تصریح کرد: در صورت وجود تبعیض و یا مدیریت نادرست، قطعا مردم دست به اعتراض هایی خواهند زد.

نماینده مردم شهرکرد گفت: در حال حاضر وزارت نیرو در استان چهار محال و بختیاری با آوردن فشارهایی به مردم مشکاتی را ایجاد کرده و با مدیریت ناقص خود در تخصیص منابع آب به این تنش‌ها دامن زده است.

وی با بیان اینکه از طرف کمیسیون امنیت ملی مأمور شده تا حادثه بلداجی را بررسی کند، ادامه داد: ما گزارشی در این رابطه تهیه کردیم، که همین گزارش سبب شد تا کمیسیون امنیت ملی از وزیر نیرو بخواهد برای ارائه گزارش در مجلس حاضر شود تا درباره مدیریت منابع آب توضیحاتی بدهد و ما هم حتما نظراتمان را مطرح خواهیم کرد.

نماینده مردم شهرکرد با بیان اینکه اتفاقات اخیر فضای استان را به شدت ملتهب کرده، خاطر نشان کرد: مشکل این است که وزارت نیرو برای حل مسأله کم آبی در استان های همجوار، پروژه های انتقال آب را از استان چهار محال و بختیاری دنبال می کند که این موضوع سبب ناراحتی مردم شده است.

وی در پایان تصریح کرد: چرا مسئولین به مشکات ما توجهی نمی‌کنند، چرا 250 روستا در استان ما باید با تانکر آبرسانی شوند، اما از آن طرف میلیاردها تومان هزینه احداث سد خاکی و تونل های زیرزمینی شود؟


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار