واشینگتن قانون بازرسی مالیاتی اتحادیه اروپا را در تضاد با اصل بی‌طرفی و به ضرر شرکت‌های آمریکایی خواند.

تنش میان اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر قانون «بازرسی مالیاتی»به نقل از نیویورک تایمز، «کمیسیون اروپا،» شاخه اجرایی اتحادیه اروپا امروز (پنج‌شنبه)، ادعاهای واشینگتن را مبنی بر مغرضانه بودن قانون بازرسی مالیاتی این اتحادیه، رد کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعیست این قانون با رعایت نکردن اصل بی‌طرفی، به شرکت‌های آمریکایی طرف قرارداد با کشورهای عضو این اتحادیه  به شدت ضربه می‌زند. 

«ژان کلود یونکر،» رئیس کمیسیون اروپا، در واکنش به ادعاهای واشینگتن، اظهار داشت قانون بازرسی مالیاتی اتحادیه اروپا به طور کاملاً بی‌طرفانه درخصوص تمامی شرکت‌های فعال در کشورهای عضو این اتحادیه اجرا می‌شود و در این خصوص، هیچ‌گونه تبعیضی علیه شرکت‌های آمریکایی صورت نمی‌گیرد. 

کمیسیون اروپا که مسئول کنترل و رسیدگی به اجرای قوانین مصوب اتحادیه اروپاست، به تازگی تمهیدات نظارتی خود را بر دولت‌هایی که از شرکت‌های چندملیتی عوارض و نرخ‌های مالیاتی پایین اخذ می‌کنند، افزایش داده است. 

طبق توافق‌های دوجانبه، شرکت‌های چندملیتی موافقت می‌کنند در ازای پرداخت مالیات کم به دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، دفاتر مرکزی خود را در این کشورها مستقر کنند. کمیسیون اروپا نیز برای مبارزه با چنین اقداماتی، به تازگی بازرسی‌های مالیاتی گسترده‌ای را درخصوص شرکت‌های اَپل در ایرلند، استارباکس در هلند و آمازون در لوکزامبورگ آغاز کرده است. یونکر می‌گوید شرکت خودروسازی اروپایی «فیات» یکی از نخستین شرکت‌هایی است که این قانون درخصوص آن‌ها اجرا شد. این کمیسیون در سال جاری میلادی نیز قرارداهای مالیاتی میان 35 شرکت بین‌المللی –که بیشتر آن‌ها شرکت‌های اروپایی بوده‌اند- و بلژیک را غیرقانونی اعلام کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعیست مالیات‌دهندگان آمریکایی تاوان تحقیقات و بازرسی‌های مالیاتی اتحادیه اروپا را خواهند پرداخت، زیرا، شرکت‌های آمریکایی فعال در کشورهای دیگر از اعتبار مالیاتی این کشور سود می‌برند و اخذ عوارض مالیاتی بالاتر از این شرکت‌ها به منزله تحت فشار گذاشتن مالیات‌دهندگان آمریکایی است.   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار