مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: 90 میلیارد تومان اعتبار برای آغاز طرح احیا و کنترل کارون ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به مصدومیت محیط بانان خوزستانی در مقابله با شکارچیان غیرمجاز اظهار کرد:‌ آقای جلالی از محیط بانان خوزستان که مورد اصابت گلوله شکارچیان متخلف قرار گرفته بود و در بدن او هنوز 70 تا 80 ساچمه وجود دارد، در روزهای گذشته نیز یکی دیگر از همکاران ما در رامهرمز مورد اصابت گلوله شکارچیان غیرمجاز قرار گرفت و این داستان جان فشانی های محیط بانان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ‌اقدامات خوبی در سه سال گذشته در حوزه محیط زیست خوزستان انجام شده است؛ سه سال گذشته سخت ترین شرایط را داشتیم ولی با این حال توانستیم تصفیه خانه پتروشیمی تخت جمشید با 70 میلیارد تومان اعتبار و همچنین چندین تصفیه خانه در صنایع نیشکر را افتتاح کنیم. همچنین تصفیه خانه پتروشیمی مارون در حال احداث است و 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، با توجه به این موضوع در حوزه کنترل آلایندگی‌ها در خوزستان موفق بوده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: همچنین احداث تصفیه خانه هایی در رامهرمز، خرمشهر، آبادان، ‌شادگان، بندر امام و ماهشهر آغاز شده که فاینانس آن از چین تامین شده است و باید در بازه زمانی 30 ماهه به اتمام برسد که این پروژه ها می تواند در کاهش آلایندگی رودخانه کارون و همچنین دیگر سواحل موثر باشد.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه سیستم تصفیه خانه فاضلاب در 95 درصد بیمارستان های خوزستان ایجاد شده است، بیان داشت:‌ اگر تنها دو بیمارستان نظامی موجود در استان نبودند، می توانستیم بگوییم تمام بیمارستان های خوزستان مجهز به تصفیه خانه هستند؛ با این وجود در حال حاضر 95 درصد بیمارستان های استان مجهز به سیستم تصفیه هستند.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ همچنین نیروگاه رامین کاملا گازسوز شده است و در این نیروگاه دیگر از سوخت مازوت استفاده نمی شود. از سوی دیگر قرارداد جمع آوری گازهای همراه نفت نیز منعقد شده است که به موجب آن، روزانه 40 میلیون فوت مکعب از این گازها جمع آوری و برای تولید انرژی برق اختصاص می یابد و بخش دیگری از آن تصفیه و به عنوان گاز شهری استفاده خواهد شد.

احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به توزیع بنزین یورو 4 در استان خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر بنزین یورو 4 در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر در حال توزیع است و از آبان 94 تا فروردین 95 مقدار 139 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در اهواز توزیع شده است.

وی اظهار داشت:‌ مدیریت درست مراکز معاینه فنی خودرو و همچنین پسماند در حال انجام است؛ در شش سال گذشته پسماند خطرناک یکی از معضلات استان خوزستان بود ولی اکنون مشکل ما پسماند شهری است و در خصوص پسماند ویژه اقدامات خوبی صورت گرفته است. 15 سیستم پسماندسوز مدرن در استان وجود دارد که کار امحای پسماندهای ویژه را انجام می دهند. همچنین 100 درصد بیمارستان های استان مجهز به سیستم های مدرن پسماند هستند و در دکل‌های نفتی نیز سیستم پسماند وجود دارد.

لاهیجان زاده تصریح کرد:‌ در پالایشگاه آبادان نیز تغییر سیستم آب از حالت یک بار گذر به مداربسته انجام شده است که میزان مصرف آب را از 19 هزار به 2500 مترمکعب در ساعت کاهش داده است. در پتروشیمی آبادان نیز 50 درصد کاهش مصرف آب انجام شده است.

وی با اشاره به طرح مقابله با ریزگردها بیان داشت: ‌اکنون طرح مقابله با ریزگردها با 15 میلیارد تومان اعتبار در 9 هزار هکتار از اراضی خوزستان آغاز شده و همچنین بیابان زدایی 8 هزار هکتار از زمین های استان توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام شده است.

لاهیجان زاده اذعان کرد: سد گتوند بلاتکلیف بود که در این راستا در شورای آب، راهکار مدیریت مخزن و ایجاد حوضچه های تبخیری برای این سد به تصویب رسید. البته هنوز در این خصوص حرف های زیادی داریم ولی باید همین مصوبه را برای اجرا دنبال کنیم.

وی گفت: تاکنون 4 ایستگاه آنالیز و سنجش در رودخانه کارون نصب شده و همچنین 5 ایستگاه سنجش هوا راه اندازی شده است. از سوی دیگر برای احیا و کنترل کارون، 78 هزار میلیارد ریال به تصویب رسیده و ردیف بودجه اختصاصی برای کارون در بودجه 95 نیز قرار داده شده است که 90 میلیارد تومان از آن برای شروع طرح احیا کارون ابلاغ شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ایجاد حوضچه های پرورش ماهی جدید در استان غیرمجاز است، اذعان داشت: ‌در حال حاضر 1100 هکتار مزرعه پرورش غیرمجاز ماهی در استان خوزستان وجود دارد که 200 هکتار از این مزارع غیرمجاز تخریب شده است.

لاهیجان زاده با اشاره به دیگر اقدامات زیست محیطی در استان ادامه داد: حریم تالاب های خوزستان مشخص شده و همچنین 7 راس آهو در منطقه دیمه رها سازی شده اند که تعداد آنها بعد از زاد و ولد به 21 راس افزایش یافته است.

وی با اشاره به انجام مطالعاتی در خصوص اراضی خوزستان عنوان کرد:‌ طرح های مطالعاتی در استان انجام شده و نتایج نگران کننده ای به دست آمده که این نتایج برای آنالیز بیشتر به کشورهای کانادا و استرالیا ارسال شده است. در خورموسی و همچنین در خاک محدوده اهواز و ماهشهر آلودگی هایی وجود دارد و مطالعات نشان می دهد که آلودگی به آب و خاک استان منتقل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به افزایش 60 درصدی سازمان های مردم نهاد در خوزستان اظهار داشت: ‌سازمان های مردم نهاد از 13 انجمن به 53 انجمن افزایش پیدا کرده است و همچنین از سال 91 توانسته ایم 160 هزار دانش آموز را در طرح محیط یار آموزش دهیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.