باکتری عامل بیماری سوزاک، عملا به همه آنتی بیوتیک های موجود مقاوم شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ساینس، نشانه دیگری پدیدار شده است که دوران درمان عفونت های باکتریایی رو به اتمام است. روز سه شنبه، سازمان بهداشت جهانی، رهنمودهای جدیدی برای درمان سوزاک منتشر کرد که واقعیت تلخی را نشان می دهد.

درمان این بیماری مقاربتی، روز به روز سخت تر می شود. سازمان بهداشت جهانی می گوید فلوروکینولون، گروهی از آنتی بیوتیک ها دیگر برای درمان، کارساز نیست. این اولین بار است که سازمان بهداشت جهانی، در نبود درمان دارویی استاندارد، چیزی توصیه می کند.

سوزاک که در اثر باکتری نایسریا گونوره آ ایجاد می شود، هر ساله حدود 78 میلیون نفر را مبتلا می کند. بسیاری از مردم دچار هیچ علائمی نمی شوند اما این باکتری می تواند در ناحیه اندام های تناسلی، مقعد و گلو، درد ایجاد کند و اگر درمان نشود باعث ناباروری، عفونت مغزی و یا قلبی شود.

طبق رهنمودهای کنونی سازمان بهداشت جهانی که در سال 2003 نوشته شده است، درمان عفونت با فلوروکینولون هایی از قبیل سیپروفلوکساسین پیشنهاد شده است. اما تئودورا وای، از اداره بهداشت و پژوهش باروری سازمان بهداشت جهانی در ژنو سوئیس می گوید این دسته داروها دیگر کارآمد نیست و به جای آن باید از دسته ای دیگر از داروها به نام سفالوسپورین به عنوان آخرین خط دفاعی استفاده کرد.

بسیاری از کشورهای پردرآمد بر اساس داده های خود، سال ها پیش رهنمودها را عوض کرده اند. اما رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی، استاندارد جهانی محسوب می شود و برای کشورهای کم درآمدی مهم است که داده های پایشی خوبی ندارند. وای می گوید: «تصویر کنید کشورهای آفریقایی این همه برای فلوروکینولون سرمایه گذاری می کنند اما باکتری از هم اکنون به آن مقاوم شده است.»

وای می گوید سفالوسپورین از جمله داروی بسیار مورد استفاده موسوم به سفتریاکسون هم مشکلات خود را دارد. 46 کشور گزارش کرده اند باکتری در برابر این آنتی بیوتیک مقاوم شده است و ده کشور گزارش کرده اند هیچ کدام از آنتی بیوتیک های موسوم برایشان اثربخش نبوده است. ونسا آلن، رئیس میکروبیولوژی بهداشت عمومی اونتاریو در تورنتو کانادا می گوید: «ما عملا درمان موثر سوزاک توسط این دسته از آنتی بیوتیک ها را از دست داده ایم.»

با این وجود، پزشکان معتقدند هنوز راه حل هایی وجود دارد. رهنمودهای جدید پیشنهاد می کنند ترکیبی از داروها از جمله داروهای قدیمی تر مانند جنتامایسین و اسپکتینومایسین استفاده شود. اما این داروها کمتر استفاده شده اند و باکتری نایسریا گونوره آ به مقاومت سریع در برابر آنتی بیوتیک ها معروف است.

سازمان بهداشت جهانی به دنبال راهکارهایی می گردد تا داروهای ضد سوزاک جدید تولید کند. وای می گوید: «گمان کنم باید ظرف 5 سال، داروهای جدیدی تولید کنیم.»

کلامیدیا و سیفلیس هم دو عفونت مقاربتی مهم دیگر هستند که مقاومت باکتریایی کمتری دارند. مثلا تنها یک دوز از پنیسیلین، هنوز بهترین گزینه درمانی درمان آن ها به شمار می رود. وای می گوید: «این دارو آن قدر ارزان است که بسیاری از کشورها حتی حاضر نیستند تولیدش کنند.» او می گوید سازمان بهداشت جهانی مشغول کار بر روی آن است.

سیفلیس برای برخی از خانم ها خطرناک است زیرا عفونت به جنین آن ها سرایت می کند و سالانه حدود 143 هزار سقط جنین و 62 هزار مرگ نوزادان را به دنبال دارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار