رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان از 424 مورد مأموریت های اورژانسی در آذربایجان شرقی خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رجایی در مراسم بزرگداشت روز ملی اورژانس و فوریت‌های پزشکی گفت: 54 درصد این مأموریت ها فقط در تبریز اتفاق می‌افتد.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز طی سه سال گذشته خاطرنشان کرد: فعالیت مرکز مدیریت حوادث و ‌فوریت‌های پزشکی در سه حوزه از جمله، فوریت‌های پیش بیمارستانی، بیمارستانی و کارگروه حوادث می‌باشد.

وی اضافه کرد: اورژانس هوایی و اورژانس موتوری برای اولین بار در تبریز در سال 93 افتتاح شده است.

 وی همچنین افزود: خرید 110 دستگاه آمبولانس برای اورژانس 115 استان از سال 93 کلید خورد اما با وجود یک سری مشکلات فقط توانستیم 10 دستگاه از این‌ها را وارد سیستم ناوگانی کنیم.
امیدواریم با پیگیری‌ها و اهتمام ویژه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز این مشکل رفع شود.
 
رجایی با اشاره به مشکل سوخت در فصل سرما در آذربایجان‌شرقی در آمبولانس‌های جاده‌ای گفت: 31 دستگاه آمبولانس تویوتا هایس و هایلوکس در پایان سال 93 تحویل گرفته و هفت پایگاه اورژانس نیز در سال 94 و یک پایگاه هم در سال 95 در استان افتتاح شد.

 وی افزود: تبریز به‌ عنوان پایلوت راه‌اندازی سامانه اتوماسیون 115 از طرف وزارت‌خانه انتخاب شده و شروع به کار آن در بهمن ماه سال 93 بوده که اکنون نیز در حال اجراست و مراحل آخر آن تا اول مهر نهایی و کامل خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه در استان آذربایجان‌شرقی میزان تروما بالا است، گفت: برنامه‌ای برای آموزش کلی و عمومی برای همه تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی در مورد PHTLS یا آموزش مراقبت‌های تروما در شرایط پیش‌بیمارستانی به منظور آموزش TOT یا مربی‌هایی در کل کشور، در سراسر کشور از آبان ماه سال گذشته شروع شده و هدف بر این است که تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند.

رجایی  از فعالیت 102 پایگاه اورژانس در کل استان و افزایش آن طی سال‌های گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه از نظر تعداد پایگاه نه تنها استان ما بلکه کل کشور عقب می‌باشد و نیاز تبریز به پایگاه 37 و کل استان را 137 پایگاه می بینیم.

وی افزود: میانگین زمان رسیدن بر بالین بیمار افزایش یافته است و ما در سال 95 آن را نزدیک به حد استاندارد ابلاغی وزارت­خانه و در حدود 9 دقیقه رساندیم.

رجایی گفت: مشکلی در پوشش را‌ه‌های اصلی استان در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی نداریم و تنها مشکل در راه‌های فرعی و روستایی است که در پوشش آن در تلاش هستیم.

 وی افزود: در حدود 91 درصد انتقال مصدومان حوادث ترافیکی در استان تحت عنوان پیش بیمارستانی توسط اورژانس انجام می گیرد.

 رجایی با بیان اینکه نیروی انسانی مورد نیاز برای کل استان 658 نفر است که برای رسیدن به حد متوسط استاندارد باید این تعداد نیرو را افزایش دهیم، اظهار کرد: با پیگیری هایی که از طریق وزارتخانه و دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز شده است از اول مهر ماه نیروی جدید بر سیستم ما افزوده می‌شود اما کماکان پاسخگوی کمبود نیرو در این حیطه نیست.
 
 وی همچنین خاطرنشان کرد: 70 درصد سالمندان از خدمات رایگان اورژانس 115 بی اطلاع هستند و با توجه به اینکه کشور به سمت سالمندی می‌رود، نیاز است که اطلاع رسانی عمومی انجام شود.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار