غدیر روز حیات و نجات زمینیان است، روزی که باید به خود آییم و در آن تفکر کنیم.

اهالی قلم غدیر را چگونه به تصویر کشیده اند؟به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  برای آغاز ماموریتمان در دنیا نام "علی" علیه السلام را در گوشهایمان زمزمه کردند؛ تا روح و جانمان با نام مولایمان عجین گشته و علی وار زیستن را بیاموزیم. از کودکی آموخته ایم امام اولمان همان کسی است که یتیمان را پدر و پناه بود و با دل شب ها الفتی دیرینه داشت، خوب می دانیم که عشق با نام او آغاز گشت؛ نامی که به مدد آن بارها و بارها در فراز و نشیب های زندگی آرام گرفته ایم.

حال امروز روز صدارت و ولایت اوست؛ روزی که بر اساس محاسبات الهی کسی غیر از او شایستگی این موقعیت و مقام را نداشته و تنها یک وجود فوق بشری می توانست یارای پذیرفتن آن را داشته باشد.

این روز برای شیعیان، عاشقان و شیفتگان علی (ع) یک روز معمولی نیست. غدیر روز حیات و نجات زمینیان است، روزی که باید به خود آییم و در آن تفکر کنیم. اما در این روز هر کدام از ما زمینیان به فراخور جایگاه و نقشمان رسالتی داریم که باید آن را به نحو احسن انجام دهیم.

عده ای با کلام، کردار و اعمالشان این روز بزرگ را یادآور شده و برخی دیگر قلم به دست گرفته و به توصیف غدیر و فضائل علی (ع) می پردازند. در این مجال می خواهیم از کسانی بگوییم که عشق و ارادت به حضرت علی (ع) و ولایت او را در قالب کلماتی به روی کاغذ آورده و کتاب هایی را در توصیف این عید بزرگ نگاشته اند تا با معرفی اهالی عشق و قلم به ارادتمندان و شیفتگان امیرمومنان سهم کوچکی در این عشقبازی داشته باشیم.

دراینجا به معرفی چند کتاب با موضوع غدیر می پردازیم:
 
سروش آفتاب:
"سید حسین حسینی" مولف و مترجم این کتاب در ابتدا به مقدمه ‌ای پرداخته که حاوی کلیاتی در مورد واقعه‌ غدیر و حدیث غدیر است و به طور اجمالی به بررسی راویان و منابع این خطبه می‌ پردازد، ضمن این که به تعدادی از شبهات رایج در مورد غدیر نیز پاسخ می ‌گوید. سپس در بخش اصلی کتاب متن کامل عربی خطبه به همراه ترجمه ‌ای شیوا و روان آورده شده است.لازم به ذکر است این کتاب به صورت نفیس چاپ شده و نسخ بسیار زیبایی از آن در دسترس است که در سال 1391 توسط مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر به چاپ رسید.
 
بلند ترین داستان غدیر:
این كتاب نوشته "محمدرضا انصاری" است که به صورت پرسش و پاسخ میان یك جوان ایرانی و صحابی پیامبر صلی الله علیه و آله  به صورتی ساده امّا كوبنده روایت شده كه به آشكار كردن حقایق كتمان شده غدیر و برنامه ریزی اصحاب سقیفه برای كتمان آن، از لحظه شكل گیری واقعه غدیر تا زمان راوی (ماجرای دو صحیفه ملعونه، نقش عایشه در این جریانات و...) به نحوی روشن، كامل و بی پروا می پردازد. این کتاب در سال 1393 از سوی انتشارات دلیل ما روانه بازار کتاب شد.
 
برکه خوشبختی:
این كتاب داستان غدیر را با آغاز رسالت در هم می آمیزد و سپس به شرح وقایع حجةالوداع و روند شکل‌گیری واقعه غدیر در آن می پردازد كه زبان ساده و لحن داستانی آن برای آشنایی بسیاری از نوجوانان و ناآشنایان با جزئیات واقعه غدیر سودمند است. کتاب «برکه خوشبختی» نوشته "حسن تاجری" با تصاویری زیبا، واقعه ی غدیر را به تصویر کشیده است. تصاویری كه ترسیم این جریان تاریخی را در ذهن مخاطب ملموس‌تر می‌سازد. گفتنی است این کتاب در سال 1380 از سوی انتشارات آفاق منتشر شد.
 
علی علیه السلام جانشین به حقّ پیامبر:
این كتاب از زبان امیر المؤمنین علیه السلام نقل شده است. آن حضرت داستان هایی را از صدر اسلام، همچون بعثت پیامبر صلی الله علیه وآله چگونگی ایمان آوردن خود ایشان به اسلام، حیله های یهودیان و منافقان برای بر هم زدن وحدت مسلمین ، داستان سدّالابواب و.... بیان می كنند و همچنین وقایعی را از جریان غدیر و دوران تلخ بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله تشریح می فرمایند. بخش آخر كتاب نیز به طور مفصّل حدیث منزلت را مورد بحث و بررسی قرار داده است. این کتاب  اثر "دکتر نادر فضلی"  است که در سال 1380 توسط انتشارات منیر منتشر شد.
 
نسیم غدیر:
نسیم غدیر نوشته "حسین اثنی عشری" شامل ترجمه و شرح ۴۸ حدیث پیرامون فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام و شیعیان آن حضرت است. این احادیث از کتب معتبر و دست اول شیعه و سنی جمع آوری شده و به مناسبت روز غدیر در سال 1380 از سوی انتشارات منیر منتشر گردیده است.
 
غدیر در نگاه خورشید:
این كتاب واقعه غدیر را از نگاه امام رضا علیه السلام به منظور ارائه جلوه های ولایت علوی در پرتو كلام رضوی، بیان می نماید. تأكید اساسی این كتاب بر حقانیت ولایت ائمه علیهم السلام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله است. همچنین بر ضرورت تكریم روز غدیر اشاره می كند و آداب و رسوم آن را از نگاه معصومین علیهم السلام بیان می دارد. غدیر در نگاه خورشید اثر "دکتر مرتضی طاهری" توسط انتشارات دلیل ما در سال 1387 به چاپ رسید.
 
غدیر روز بیعت با امام زمان علیه السلام:

"آیت الله میرزا محمد باقر فقیه ایمانی" نویسنده این كتاب به بیان برتری بیعت با امام زمان علیه السلام، به عنوان برترین اعمال در روز غدیر پرداخته و اقسام بیعت با آن امام بزرگوار را بیان می كند؛ از جمله بیعت قلبی، عملی و زبانی. که در این میان، بیعت قلبی مقدم بر بقیه و از اهمیت بیشتری برخوردار است. در واقع این كتاب، تجدید بیعت با امام زمان (ع)  را از مهم ترین اعمال در قبال غدیر می داند؛ زیرا بیعت با سایر ائمه علیهم السلام در گذشته صورت گرفته است. گفتنی است؛ این اثر در سال 1391 از سوی انتشارات عطر عترت روانه بازار کتاب شد.
 
گزارش از لیلا بیک زاده



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار