کرمان؛

مذهب درمانی یکی ازروش های جهانی دردرمان بزهکاری

معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: روحانیون سربازان امام زمان (عج)در جبهه فرهنگی محسوب می شوند

مذهب درمانی یکی ازشویه های رایج دنیا دردرمان بزهکاریبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان بنا به اعلام روابط عمومی دادگستری کرمان ،محمدباقر اسلامی در همایش طلایه داران تبلیغ که با رویکرد قانون مداری در محل سالن برق کرمان در حال برگزاری است،اظهار داشت: طبق قانون یکی از وظایف قوه قضائیه،پیشگیری از وقوع جرم می باشد و در این راستانیازمند همکاری تمامی نهاد ها وسازمان های مرتبط هستیم زیرا طبق فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی)"پیشگیری از وقوع جرم یک امر فرا قوه ای است".

این مقام قضائی تاکید کرد:امروزه یکی از روش های رایج در درمان بزهکاری وپیشگیری از آسیب های اجتماعی که در کشورها رایج است شیوه مذهب درمانی است.

معنویت درکاهش جرم موثر است


معاون رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد:هرچه نقش معنویت درجامعه پررنگ تر شود بی شک جرم وجنایت کاهش می یابد و کاهش میزان جرائم در ایام ماه محرم وصفر تائید این ادعا است.

وی در خصوص مسائل مرتبط با بهداشت روانی تشریح کرد:متخصصان امور رفتاری ارتکاب جنایت ونابسامانی های اجتماعی را ناشی از مشکلات روانی می دانند که با تببین دستورات دینی مشخص می شود اوامر ونواهی نقش بسزایی در بهداشت روانی دارد.

اسلامی گفت:یکی از علل نابهنجاری های و آسیب های اجتماعی صدمه دیدن همبستگی اجتماعی است که روحانیت می تواند با افزایش حس کمک به نیازمندان ،ایتام وسایر مولفه های همبستگی اجتماعی،حس نوع دوستی را در میان مردم تقویت کرده واز آسیب های اجتماعی بکاهد.

وی به دیدار اخیر ائمه جماعات و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اشاره کرد وافزود: در این دیدار رهبر معظم انقلاب بر لزوم برنامه ریزی وکاهش چهار آسیب اجتماعی اعتیاد ،حاشیه نشینی،طلاق وامنیت اخلاقی ومفاسد اجتماعی تاکید نمودند.

مسجد فقط محل نماز جماعت نیست


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه مساجد فقط جایگاه برگزاری نماز جماعت نیست و محل مشورت، برنامه‌ریزی، عملیات و خانواده‌محوری است، تصریح کرد: پیشگیری یک امر فرا قوه‌ای است.

اسلامی ادامه داد: پیشگیری یکی از وظایف قوه قضاییه است اما با تنوع زیادی که در مسائل و آسیب‌های اجتماعی و جرایم داریم، قوه قضاییه توان این را ندارد که به تنهایی در برابر این آسیب‌ها بایستد و برای اینکه فرا قوه‌ای عمل کنیم، مشارکت سایر دستگاه‌ها در مسائل پیشگیری امری ضروری است.

وی اضافه کرد: کسانی که قصد مشارکت در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را دارند باید به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعتقاد داشته باشند و آن را با دل و جان درک کنند.

وی ضمن یادآوری این نکته که نابهنجاری وجرم همزاد بشریت است،افزود:در حوزه آسیب های اجتماعی هیچ جامعه ای نمی تواند ادعانمایدکه عاری از آسیب اجتماعی است اما می توان با برنامه ریزی وانجام اقدامات پیشگیرانه آن را کنترل و تا حد ممکن کاهش دهیم.

تمرکز دشمنان ایران در نهاد خانواده


اسلامی با اشاره به اینکه با افزایش بی‌رویه پرونده‌های دعاوی خانواده در دادگستری مواجه هستیم، متذکر شد: خانواده ایرانی یکی از ارکانی است که دشمنان آن را هدف گرفته‌اند و بر مسائل خانواده تمرکز کرده‌اند.

وی ابراز داشت: برای اینکه علمی کار کنیم باید شناخت داشته باشیم و محدوده آسیب‌های اجتماعی بسیار زیاد است و شامل مواردی چون اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی است و باید این آسیب‌ها را بشناسیم و راه درمان برای آن ارائه دهیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان ابراز داشت: 22 نهاد و دستگاه باید در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مشارکت داشته باشند که حوزه‌های علمیه و روحانیون یکی از این نهادها هستند.

اسلامی افزود: حوزه‌های علمیه و روحانیون با توجه به اینکه مورد وثوق مردم هستند و مردم به آنها اعتماد دارند یکی از اقشار موثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌روند و صحبت کردن حضوری روحانیون با مردم تاثیر مثبتی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد.

این مقام قضایی اضافه کرد: در ایامی مانند محرم و صفر و ماه مبارک رمضان که روحانیون در جمع مردم حضور دارند، میزان جرایم کاهش می‌یابد.

اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از نابسامانی‌های اجتماعی ناشی از مشکلات روحی و روانی است، ابراز داشت: آمار خشونت در سال‌های اخیر در استان کرمان کاهش داشته است، اما در حوادث کوچک هم شاهد این هستیم که افراد با خشونت رفتار می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان متذکر شد: سرمایه اجتماعی که همان جوانان جامعه هستند را بایستی حفظ کرد وبا برنامه ریزی جلوی بیکاری واعتیاد جوانان را گرفت.

وجود 8کانون حاشیه نشینی در کرمان


اسلامی یادآور شد: حاشیه‌نشینی در ایران در دوران بعد از انقلاب اسلامی آغاز شده است و در کرمان هفت، هشت کانون حاشیه‌نشین داریم و حاشیه‌نشینان عمدتا افراد محروم ومستضعفی هستند و به لحاظ وضعیت اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی که دارند ناگزیر مرتکب جرائم وسبب نابسامانی های اجتماعی می شوند.

وی گفت: حاشیه‌نشینی، تبعات اجتماعی زیادی دارد و نظام شهری را به هم می‌ریزد و حاشیه‌نشینان برای بهبود وضعیت خود دست به جرایمی می‌زنند که موجب نابه‌سامانی در جامعه می‌شود.

اسلامی ادامه داد: حفظ حساسیت عمومی نسبت به حجاب و عفاف در حال از بین رفتن است و در خانواده‌های مذهبی نیز بی‌تفاوتی نسبت به حجاب و عفاف دیده می‌شود.

معاون منابع انسانی دادگستری استان همچنین توجه به سبک زندگی اسلامی را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: جوانان ما مهارت‌های زندگی را بلد نیستند و روحانیون در منابر و هیأت‌ها درباره سبک زندگی اسلامی سخنرانی کنند.

این مقام قضائی با اشاره به سیر صعودی آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: از سال 93 در مسائل خانوادگی کنترل خوبی صورت گرفته و به نوعی این مسائل تحت کنترل قرار گرفته است.

اسلامی افزود:بهترین راهکار در تحقق عفاف وحجاب اقدامات فرهنگی است هرچند که اقدامات مقابله ای از سوی نیروی انتظامی وقوه قضائیه نیز لازم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.