تاکید ایران بر توسعه انرژی های تجدیدپذیر/برنامه برای ایجاد 19 نیروگاه زباله‌سوز در کشور

وزیر نیرو در دیدار با سناتور پرمیسل سوپوتکا خواستار مشارکت بیشتر شرکت‌های جمهوری چک در طرح‌های نیروگاهی ایران به ویژه ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز شد.

همکاری ایران و چک در زمینه انرژی گسترش می یابد  /  رفع  کامل موانع بین بانکی مهمترین عامل توسعه روابط خارجیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت چیان وزیر نیرو با سناتور پرمیسل سوپوتکا نایب رئیس اول مجلس سنای جمهوری چک  در حالی دیدار کرد که دو طرف بر افزایش همکاری  فی ما بین  در بخش انرژی تاکید  کردند.
 
حمید چیت چیان وزیر نیرو  ضمن ابراز خرسندی از گسترش روابط اقتصادی دو کشور در زمینه انرژی اظهار داشت: بر خلاف جمهوری چک قسمت عمده نیروگاه های کشور از سوخت گاز مایع استفاده  و از 76 هزار مگاوات انرژی تولید شده تنها هزار مگاوات آن از انرژی هسته ای تامین می شود ؛ همچنین حدود 11 هزار مگاوات نیز از ظرفیت نیروگاه ها برق و آبی استفاده می شود. 
 
وی در خصوص زمینه های سرمایه گذاری و همکاری کشور جمهوری چک در بخش انرژی گفت: در اجلاس کاپ 21 پاریس ما متعهد شدیم تا سال 2030 حداقل 7 هزار 500 مگاوات انرژی از نیروگاه های تجدید پذیر را وارد مدار کنیم، همچنین برای تولید نیروگاه‌های کمتر از 100 مگاوات خرید تضمینی برق وجود داشته و برای تولیدات بالاتر از این میزان نیز مناقصه برگزار خواهد شد. 
 
چیت چیان تصریح کرد: در حال حاضر مناقصاتی برای خرید و احداث400 پست برق با ظرفیت های مختلف در حال برگزاری است که در این زمینه نیز علاقمند همکاری با شرکت های چک هستیم. 
 
وزیر نیرو در خصوص بحث نیروگاه های زباله سوز اظهار داشت: موضوع استفاده از نیروگاه های زباله سوز بسیار مورد توجه ما است، به طوری که در شهرهای شمالی و چندین شهر بزرگ کشور 19 سایت احداث نیروگاه زباله سوز با ظرفیتی معادل 800 مگاوات در نظر گرفته شده است. 
 
وی تاکید کرد: مساله مهم در استفاده این نیروگاه ها توانایی فیلتر کردن دودهای خروجی و جلوگیری ازهر گونه آسیب به محیط زیست مناطق مذکور است. 
 
چیت چپیان در ادامه با اشاره به زمینه های همکاری در بخش آب گفت: وزارت نیرو علاوه بر تامین برق، متولی تامین  آب و مباحث مربوط به آب و فاضلاب نیز است که در این راستا همکاری های خوبی با جمهوری چک صورت گرفته است، اما کماکان در زمینه تصفیه آب و فاضلاب و تجهیزات هوشمند در بخش آبی نیازمند توسعه همکاری میان دو کشور هستیم. 
 
وی در خصوص چگونگی ارتباطات بانکی میان دو کشور، گفت: در توسعه این همکاری ها روابط بین بانکی دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اگر ایران و جمهوری چک در این  زمینه به تفاهم برسند در صورت وجود هر گونه مشکل بانکی همکاری ممکن نخواهد بود؛ بر همین اساس از مجلس این کشور تقاضا می شود تا این مساله مهم را نیز مد نظر بگیرد.
 
وزیر نیرو در پایان از سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون وزارت نیرو در امور برق به جمهوری چک خبر داد. 


قول جمهوری چک  برای توسعه مناسبات

نایب رئیس اول مجلس سنای جمهوری چک در این دیدار اظهار داشت: روابط بین دو کشور قدمتی 90 ساله دارد و انتظارمی رود تا پایان تحریم ها این ارتباطات و همکاری ها گسترش یابد. 
 
وی ادامه داد: اقتصاد جمهوری چک بر مبنای صادرات است، به طوری که 80 درصد محصولات تولیدی این کشور به اتحادیه اروپا صادر می شود.
 
سناتور سوپوتکا تصریح کرد: اساس فعالیت های انرژی کشور ما بر تولید نیروگاه های هسته ای است و در کنار آن  از ظرفیت نیروگاه با سوخت فسیلی نظیر ذغال سنگ و سوخت های مشابه استفاده می کنیم. 
 
نایب رئیس اول مجلس سنای جمهوری چک در خصوص نحوه گسترش همکاری ها میان دو کشور اظهار داشت: من از سطح مجلس سنای جمهوری چک این قول را به شما می دهم تا شرکت های ما در زمینه تولید نیروگاه های مقیاس کوچک ایستگاه های تصفیه آب و سایر فعالیت های نیروگاهی نظیر استفاده از نیروگاه های تجدید پذیر همکاری بیشتری با ایران داشته باشد. 
 
سناتور سوپوتکا یادآور شد: توسعه این روابط و همکاری ها از طریق بخش بازرگانی سفارت جمهوری چک در ایران قابل پیگیری است. 
 
وی همچنین اذعان داشت: در بحث استفاده از نیروگاه های انرژی تجدید پذیر باید توانایی شبکه تولید در نظرگرفته شود؛ چرا که امکان از مدار خارج شدن شبکه (BLAK OUT)  وجود دارد؛ در این خصوص باید ایستگاه های کنترل شبکه برق به اندازه مورد نیاز احداث شود. 
 

 
انتهای پیام/ 

برچسب ها: همکاری ، ایران ، چک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار