حمایت ویژه مقام معظم رهبری از شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان

دبیر ستاد توسعه موسسات دانش بنیان گفت: در جلسات مختلف من با مقام معظم رهبری، ایشان همیشه از اقتصاد و شرکت های دانش بنیان حمایت ویژه ای دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد صاحبکار خراسانی دبیر ستاد توسعه موسسات دانش بنیان درنشست صمیمی ستاد موسسات دانش بنیان که صبح امروز در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به پدیده اقتصاد دانش بنیان در کشور اظهار داشت: اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی باید به سمت دانش و فناوری، استفاده از نیروی انسانی و تولید ثروت حرکت کند. 

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری همیشه از اقتصاد دانش بنیان حمایت ویژه ای می کنند و در سخنرانی های ایشان تاکید ویژه ای بر شرکت های دانش بنیان است. 

صاحب کار ادامه داد: لایحه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال 86 در معاونت علمی انجام شد که در سال 89 به تصویب مجلس رسید و آیین نامه اجرایی آن در سال 92 نهایی و فرآیند رسمی آن آغاز شد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی حمایت از شرکت‌های برگزیده در حوزه فعالیت‌های صنعتی، اقتصادی و فناوری است و به همین خاطر ساز و کارهای مناسب و مکانیزم ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد توسعه موسسات دانش بنیان افزود:برای ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان کار‌گروهی متشکل از 12 عضو تشکیل شده و در سال‌های 91، 93 و 95 یکسری از اصلاحات در آیین نامه ابلا‌غیه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است.

صاحب کار بیان کرد: ریاست این کار‌گروه بر عهده معاونت علمی فناوری، وزارت علوم، بهداشت، صنعت، صندوق نوآوری، وزارت فناوری و ارتباطات، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی صنعت، معدن و تجارت و سه نفر از صاحب نظران حقیقی از جمله اعضای این کار‌گروه هستند که به همین منظور دبیر‌خانه این کار‌گروه در معاونت علمی تشکیل شده و بر اساس مصوبات این کار‌گروه شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های فناوری و مراکز رشد را ارزیابی می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجوز اعطای حمایت ویژه از شرکت‌های دانش بنیان به صورت دو ساله است، افزود: 13 هزار و 849 نفر تقاضای ثبت شرکت دانش‌بنیان کرده که از این تعداد 6 هزار و 753 نفر در مرحله اول ارزیابی تأیید و وارد مرحله بررسی مدارک و تولیدات‌شان شده‌اند.

دبیر ستاد توسعه موسسات دانش بنیان اعلام کرد: 2 هزار و 759 شرکت دانش بنیان تایید شده و هم‌اکنون از مزایای قانونی و تسهیلات ویژه برخوردار هستند که از این تعداد 166 شرکت دانش بنیان نو‌پا، 248 شرکت صنعتی بزرگ و 844 شرکت در زمینه کالا و خدمات دانش‌ بنیان اجناس خود را به فروش رسانده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه آیین نامه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان تا به امروز چهار بار مورد اصلاح قرار گرفته و این شرکت‌ها از معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و تسهیلات ویژه به وسیله صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار هستند، افزود: شرکت‌های دانش بنیان از معافیت مستقیم معاف بوده که در سال 94 تعدادشان به 2 هزار و 300 اظهار‌نامه رسیده است.

صاحب‌کار ادامه داد: آوردن کالاهایی برای انجام مهندسی معکوس، ساخت یک پایلوت برای کارهای تحقیقاتی، تجهیزات آزمایشگاهی تست کنترل و ماشین آلات خط تولید از تمامی معافیت‌های گمرکی برخوردار هستند که در حال حاضر 120 شرکت دانش بنیان از این مزیّت استفاده می‌کنند.

وی تأکید کرد: طی صحبت با سازمان محیط زیست شرکت‌های دانش بنیا‌نی که آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کنند می‌توانند در شعاع 120 کیلومتری شهر تهران مشغول به فعالیت شوند همچنین شرکت‌های دانش بنیا‌نی که برای همسایگان مزاحمت ایجاد نکنند طی صحبت با شهرداری تهران می‌توانند در واحدهای مسکونی دفتر‌شان را مستقر کنند.

دبیر ستاد توسعه موسسات دانش بنیان تصریح کرد: اگر شرکت دانش بنیا‌نی که کالایی تولید می‌کند توانمندی برطرف کردن نیاز کشور را داشته باشد، تعرفه واردات جنس مشابه خارجی آن افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در کمیسیون ماده 1 طرح‌های مختلف بررسی می‌شود و افرادی که در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به تحصیلات و پژوهش بوده می‌توانند دوران سربازی خود را در همان شرکت‌ها بگذر‌انند که در حال حاضر 200 نفر از این طرح دارند استفاده می‌کنند.

صاحب کار اظهار کرد: اعضای هیات علمی‌ای که اقدام به تاسیس شرکت دانش بنیان کنند از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار شده و امروزه 2 هزار و 700 شرکت در حال فعالیت و تولید کالاهای فناوری هستند.

وی با بیان اینکه سازمان مناطق آزاد بر عهده معاونت علمی نیست تصریح کرد: طی صحبت ریاست عالی معاونت علمی و فناوری در هیات دولت قرار است مشکلات و مسائل شرکت‌های دانش بنیان در زمینه سازمان مناطق آزاد در جلسه وزیران مطرح شود.

توافق با شورای عطف برای سپردن کارهای پژوهشی به شرکت‌های دانش بنیان

صاحب کار افزود: بر طبق توافقات صورت گرفته با شورای عطف شرکت‌های دانش بنیان مشابه دانشگاهیان می‌توانند مجری کارهای پژوهشی در کشور باشند و در همین زمینه توافقا‌تی با وزارت بهداشت در جهت بسته‌های حمایتی سلامت، سازمان غذا و دارو و شرکت تعاون صورت گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار