وزیر نیرو گفت: طی ده سال اخیر11هزارمگاوات نیروگاه جدید در کشور راه اندازی شده است.

استارت 5هزارمگاوات نیروگاه جدید درکشور/نیروگاه کهنوج ومصرف آب کاهشیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،حمید چیت چیان در مراسم بهره برداری از28واحد نیروگاهی در ده نقطه کشور همزمان با بهره برداری از سیکل ترکیبی کهنوج گفت: امروز برای آغاز عملیات اجرایی پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید درکشور در کهنوج جمع شده ایم و باعث خوشحالی است که شاهدیم در منطقه محروم یک کار بسیار زیربنایی، مهم و موثر در کشور در دست اجرا است.

وی افزود: وزارت نیرو از 10 سال قبل تاکنون مجوز ساخت برای 37 هزار مگاوات نیروگاه بزرگ بخش خصوصی را صادر کرده است.

چیت چیان با بیان اینکه مجموعه عوامل مختلفی باعث شده تا در صنعت آب و برق دچارمشکل نشویم خاطرنشان کرد: امروز عملا پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید را استارت زدیم.

وی با تاکید براینکه اغلب نیروگاه های کشور توسط بخش خصوصی مدیریت می شود گفت: 11هزار و380میلیاردتومان هزینه ای است که برای بهره برداری از 28واحد نیروگاهی انجام شده است.

چیت چیان تصریح کرد: در طول برنامه پنجم توسعه کشور نیز در مجموع 13 هزار مگاوات نیروگاه ایجاد شده که نشان دهنده فاصله معنادار با برنامه تعیین شده است که باید مشکل کار را ریشه یابی کنیم.

وزیرنیرو علت اصلی این مسئله را کمبود منابع مالی دانست وگفت: هزینه های صنعت برق زیاد است و بازار سرمایه نیز نه تنها در بخش برق در تمامی بخش ها با محدویت روبرو است.

چیت چیان با بیان اینکه خوشبختانه در سه سال گذشته مساله ای به نام خاموشی به دلیل کمبود ظرفیت تولید را در کشور نداشته ایم اظهار کرد: تابستان گذشته حدود سه هزار مگاوات مدیریت باد در کشور صورت گرفته است که اگر این مقدار نبود حتما در تابستان با مشکل مواجه شده بودیم.

وی با اشاره به افتتاح نیروگاه شوباد کهنوج گفت: این نیروگاه به صورت خیلی خوبی برنامه ریزی شده و با استفاده از فناوری های جدید مصرف آب را به شدت کاهش داده است.

چیت‌چیان افزود: در سال جاری بالاترین ضریب آمادگی نیروگاه‌های برق در عمر صنعت برق را داشتیم که رکورد جالبی است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار