خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریزگزارش می دهد

ساخت پمپهای طبقاتی تغذیه دیگ بخار برای اولین بار در تبریز

پمپهای طبقاتی تغذیه دیگ بخار برای اولین بار در تبریزساخته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛تا پیش از انقلاب اسلامی ساخت پمپهای طبقاتی تغذیه دیگ بخار فقط در اختیار شرکت  های آمریکایی بود اما الان دستان توانمند جوانان ایران زمین در تبریز فرصت قدرت نمایی را از آنها گرفته  و یک شرکت دانش بنیان توانسته  از اولین مراحل  تا آخرین مراحل آن را در داخل به تولید برساند.

هیهات مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت : قیمت این پمپها که در مرحله نخست در ۵ نیروگاه کشور نصب میشود معادل یک سوم قیمت مشابه خارجی است.

وی افزود : یکی از مهم‌ترین تجهیزات نیروگاه ها ،پمپ گریز از مرکز و  تغذیه دیگ بخار  است که آب تغذیه سیکل را با فشار مناسب به دیگ بخار می رساند.

مهندس هیهات با اشاره به اینکه هر سازه دارای یک قسمت  اصلی که مرکز است  و به عبارتی دارای قلب است گفت:این بخش ساخته شده  برای مراحل بسیار پیچیده سیکل های  یک نیروگاه معادل  قلب برای یک موجود زنده است.

مهندس مبین مدیر مهندسی تحقیق وتوسعه شرکت دانش بنیان  نیز گفت : این پمپها  پمپهای طبقاتی هستند زیرا فشار را از یک طبقه به مراحل بعدی و درطبقه  دیگر  انتقال  میدهند.

وی افزود: اصولا کاربرد این نوع پمپ ها در نیروگاه ها است و در شرکت های نفتی  که با فشار بالا سروکار دارند نیز  موارد استفاده بسیار دارد.

مبین گفت: این پروژه عمر دو ساله دارد  و در دو سال اخیر  و با حمایت شرکت های نفتی و شرکت های نیروگاهی کلید خورده شده و کار به مراحل نهایی رسیده است .

مهندس عزیزی  مدیر تولید  این شرکت نیز در این گفتگو گفت: مراحل طراحی  و مراحل هیدرولیکی  پمپ و مراحل دینامیکی و  محور ها  و سپس ریخته گری انجام می شود.

وی افزود: پمپ 4HTMTA یک پمپ فشار قوی طبقاتی با حداکثر 11 طبقه، جدایش محوری و دارای دو خروجی فشار پایین (IP) و فشار بالا (HP) است، که در خروجی فشار میانی با دبی 44 مترمکعب بر ساعت ارتفاع 166 متر و در خروجی فشار بالا با دبی 163 مترمکعب برساعت ارتفاع 1110 متر تولید می کند .

عزیزی گفت:قابلیت کاربردی این پمپها  در دماهای بالا (C °150) بیشتر مشخص می شود چرا که  یاتاقان بندی آن از نوع یاتاقان های لغزشی (هیدرودینامیکی) است و با  روغن‌کاری اجباری، روانکاری می شود.

وی گفت:نیروی محوری این دستگاهها هم با سامانه  پیستون بالانس، رینگ پیستون بالانس و یاتاقان محوری خنثی می شود و آب بندی این پمپ از نوع مکانیکی بوده که با سیال خارجی، آب چگالیده شده، به مرحله خنک کاری می رسد .

 لازم به  ذکر است  ساخت این  پمپها در کشور  به منظور استقلال صنعتی هرچه بیشتر  و تامین قطعات  نیروگاهی و  با در نظر گرفتن محدودیت‌ های ایجادشده در اثر تحریم های بین‌المللی، لزوم بومی‌سازی و ایجاد دانش فنی آن در داخل کشور  ضرورت هرچه بیشتری پیدا می کند.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
افشین پناهی
۱۷:۴۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام
پمپ طبقاتی برای دیگ بخار 3تن با فشار کاری 8 بار .ورودی وخروجی 2 اینچ فلنجیبا توان موتور دینام 2800 دور 5/5 اسب بخار و 11 آمپر لازم هست لطفا اعلام نظر فرمایید .
با تشکر جناهی