در حجة الوداع بیش از 120 هزار نفر پس از خطبه وآیات متعددی که شاهد بر ولایت حضرت امیرالمومنین (ع) بود با امام علی (ع) بیعت کردند اما چه شد که وضعیت به این روز افتاد؟

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگارتکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وقایع پس از غدیر خم اظهارکرد: مسئله دشمنی و نفاق به 8 سال قبل از غدیر خم و زمان فتح مکه باز می گردد که عده ای سودجو ودنیا طلب ذهن مردم را به سمت بی توجهی به دین و غفلت از خاندان نبوت کشاندند.

وی افزود: این سودجویان در زمان رحلت پیامبر(ص)  کار را به منتهی علیه رسانده و تاجایی پیش رفتند که از دستور مستقیم رسول الله(ص) مبنی بر جنگ با اسامه سرپیچی کرده و مدینه را برای جنگ ترک نکردند.

بهاری عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در طول دوران نبوت خود بارها وبارها به ولایت حیدر کرار(ع) تاکید کرده بود اما نه تنها به ایشان تهمت از دست دادن مشاعر زده شد بلکه پس از رحلت رسول الله (ص) شورایی 24 نفره از بزرگان مهاجرین وانصار تشکیل شد که در آن جانشینی را انتصابی از سوی جمع اعلام کرده و حضرت علی (ع) به مدت 25 سال خانه نشین شد.

وی افزود: این اقدام باعث شکاف در جامعه اسلامی شد و پس از آن در حالی که بالغ بر 1400 سال ازآن حادثه می گذرد دشمنان اسلام همچنان از این مسئله بالاترین سوء استفاده را می برند.

این کارشناس مذهبی در رابطه با عمق شکاف پس از امامت امام حسن مجتبی(ع) خاطر نشان کرد: آن روز ها شکاف آن قدر عمیق نبود اما در دوران پس از خلفای اربعه و زمان حکومت معاویة ابن ابی سفیان به صورت عمدی به جعل حدیث ، انشقاق در دین، نفرین علنی امیر المومنین(ع) برروی منابر و استفاده ازعنوان پادشاه به جای خلیفه برای معاویه اقدام شد که دستور تمام این موارد توسط خود ابن سفیان انجام شد.

وی افزود: نتیجه این بی احترامی ها و نادیده انگاری ها باعث شد تا یزید هنگامی که سر سید الشهدا(ع) در مقابلش بود خطاب به اهل بیت(س) گفت بنی هاشم با حکومت بازی کردند وآن را سهم خود دانسته اند لذا منکر تمام حقوق آنها شده و پادشاهی خود را به رخشان کشید.

بهاری با تاکید بر نتیجه بی بصیرتی جامعه تصریح کرد: بی بصیرتی و غفلت جامعه منجر به نفوذ دشمنان می شود و جامعه را تا جایی پیش می برد که امام معصومی مانند امام حسن مجتبی(ع) در مقابل معاویه هیچ یاری دهنده ای نداشته باشد ومجبور به صلح شده ودر نهایت با دسیسه آن امام مظلوم را به شهادت رساندند.

وی افزود: بی بصیرتی جامعه آنجایی رخ نشان داد که جماعتی که به التماس و نامه نگاری امام حسین (ع) را تا کربلا روانه کردند دست به شمشیر شده و در مقابلش ایستادند و تا آخرین نفر از یاران و خانواده اش را به مسلخ کشیدند.

این کارشناس مذهبی در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه از غدیر تا به امروز بر جای مانده از غفلت و بی توجهی جامعه مسلمانان به وصیت پیامبر اکرم(ص) است و امروز نیز جنایات تکفیریان باهمان مقیاس ودیدگاه جلوه کرده و کار را به جایی رسانده که در تازه ترین حوادث زائرین اربعین حسینی را به شهادت می رسانند.

بهاری در پایان عنوان کرد: وظیفه ما بیداری و مواظبت از جامعه است تا در مسیر حقیقی خود گام برداشته و برای ظهور منجی بشریت آماده شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار