مستند «سفیر هدایت؛ حافظ اسرار» در ایام شهادت علی ابن موسی الرضا (ع) با پرداخت به زندگی آیت الله سید ابوالحسن حافظیان رضوی میهمان خانه های مردم می شود.

رضا قربان‌نژاد مستندسازی که تا کنون بیش از صد و چهل کار را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، در خصوص تازه ترین اثرش در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به کار «سفیر هدایت (حافظ اسرار)» عنوان کرد: مستند زندگینامه «علامه آیت الله سید ابوالحسن حافظیان رضوی» با عنوان «سفیر هدایت(حافظ اسرار)» در قزوین، تهران، مشهد، کشمیر، هندوستان در زمانی بالغ بر دو سال، تهیه و تولید شد.
 
وی در خصوص شکل گیری و علت انتخاب این موضوع برای ساخت مستند بیان کرد: اندیشمندان، مشاهیر و علمای بزرگ ایرانی در سنوات قبل در جای جای آسیای میانه و حتی اسیای دور تأثیر گذار بوده اند و فرهنگ ایرانی اسلامی را با اندیشه های والای خود برای مردم تشنه تمام سرزمین ها به ارمغان آوردند.
 
وی افزود: بزرگان بسیاری از جمله شعرا، عرفا و دانشمندان در رشته های گوناگون به سرزمین های دوری برای گسترش اهداف مذکور  سفر کرده اند و این مسیر حرکت از  700 سال پیش با شروع حرکت سید علی همدانی به هند  آغاز شد. در همین راستا یکی از ساداتی که تاثیر زیادی را در جای جای هند و به وی‍ژه کشمیر داشته، سید ابوالحسن حافظیان است.
 
قربان نژاد در خصوص این شخصیت اظهار کرد: ایشان بعد از کسب معارف اسلامی 50 سال از عمر خود را به هویت بخشی به مسلمانان به ویژه شیعیان و هدایت آن ها پرداخت، همچنین ساخت مساجد گوناگون نیز از دیگر فعالیت های وی بود؛ علاوه بر این ها مباحثه با بزرگان فرقه های هندی جزو اقدامات درخشان وی بوده ا ست.
 
تألیف کتاب های گوناگون و ساخت ضریح «شیر و شکر» بر روی مزار علی ابن موسی الرضا (ع) که با هزینه مردم هند و پاکستان و اطمینان آن ها به ایشان صورت گرفت، از موارد دیگری بودند که قربان نژاد به آن اشاره کرد.
 
این مستندساز در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به شیوه ویژه تبلیغ آیت الله حافظیان روش تبلیغ غیر مستقیم وی را شیوه منحصر به فردی خواند که می تواند مورد الگو برای جوانان و مبلغان واقع شود.
 
وی افزود: در این مستند که در سه قسمت 37 دقیقه ای از شبکه چهار سیما در ایام شهادت علی بن موسی الرضا و با همکاری دکتر پورحسین مدیر شبکه پخش می شود، با بیش از 19 نفر از اساتید دانشگاهی و علمای بزرگوار داخل کشور، هندوستان و کشمیر مصاحبه شده است و این می تواند شروع حرکتی جدی در نگرش به زندگی، آثار و اندیشه های این بزرگمردان در خارج از مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی باشد.
 
قربان نژاد در توضیحات بیشتری راجع به این مستند و فواید ساخت چنین برنامه هایی گفت: بی شک روایت زندگی این بزرگان از دیدگاه فرهنگی و معنوی یکی از وظایف خاص گروه های فرهنگی است که رسانه ملی و شبکه 4 در آن پیش قدم شده است. همچنین ترویج و تبیین زبان فارسی در کشورهای گوناگون، توجه خاص به مسلمانان و نقطه نظرهای آنان و عشق به ایران عزیز در این مستند به تصویر کشیده شده و روایت می شود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این امر سر خطی باشد تا بتوانیم گنجینه تلاش ها و تأثیرات این بزرگواران را که از بیش از 700 سال پیش تا کنون جاری و ساری است، در رسانه ملی انعکاس دهیم تا جوانان ما بیش از پیش با فرهنگ، منش، اخلاق، علم دینداری و سبک زندگی بزرگان تاریخ خود آشنا  شوند و آنها را مقتدای خود قرار دهند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۰۲:۵۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
عرض سلام و وقت بخیر
من علاقمندم که این مستند رو پیدا کنم و ببینم، خیلی گشتم ولی فقط قسمت اول و سوم رو پیدا کردم، و قسمت دوم اصلا نیست، میشه لطفا راهنمایی بفرمایید که از کجا میشه پیدا کرد