فدراسیون شطرنج با اینکه در دو سطح لیگ برتر و دسته یک مسابقات برگزار می کند اما از وجود سازمان لیگ برخوردار نیست.

از تک قطبی در مسابقات تا خلا سازمان لیگ درشطرنجبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ؛بیست و یکمین دوره مسابقات لیگ دسته یک شطرنج با حضور 20 تیم به میزبانی استان مازندران برگزار شد که در پایان 7 دور رقابت ، تیم های صدف رامسر ،تیم هم همه قائمشهر و تیم اردبیل به لیگ برتر صعود کردند.

این مسابقات در حالی برگزار شد که نوعی نابرابری در تعداد حضور تیم ها استان میزبان و دیگر استان ها وجود داشت به طوری که تنها 5 تیم از استان های دیگر بودند و 15 تیم از مازندران در این رقابت ها حاضر شدند،هیئت تهران که مسابقات بین المللی را برگزار می کند نماینده ای در لیگ دسته یک شطرنج ندارد.

این تیم ها در حالی جواز حضور در لیگ برتر را کسب کردند که هیچ پشتوانه مالی برای شرکت در این رقابت ها را ندارند. تیم هم همه تحت عنوان نام یک فروشگاه در مسابقات شرکت کرد و صدف رامسر نیز به همین صورت راهی لیگ برتر شده است از بین تیم های صعود کننده تنها تیم اردبیل است که زیر نظر هیئت شطرنج استان فعالیت می کند.با این تفاسیر هیچ تضمینی برای تداوم حضور این تیم ها در لیگ برتر وجود ندارد.

در مسابقات لیگ برتر شطرنج نیز شرایط همین گونه است تیم ها در ابتدا فصل برای شرکت در رقابت ها اعلام آمادگی می کنند اما در ادامه به دلیل مشکلات مالی پس از چند مسابقه از ادامه رقابت انصراف می دهند. 

در سال های گذشته تیم های استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر شطرنج شرکت کردند اما پس از برگزاری چند مسابقه از دور رقابت ها کنار رفتند در لیگ امسال نیز تیم شهرداری تبریز پس از یک دور مسابقه از ادامه حضور در لیگ برتر کناره گیری کرد.که این عوامل برنامه ریزی مسابقات لیگ را با مختل روبه رو می کند.

با وجود این مشکلات در لیگ های شطرنج ، فدراسیون سازمان لیگ ندارد و کمیته لیگ این رقابت ها را پیگیری می کند و هیچ قانونی مصوب نشده است که تیم ها برای حضور مداوم در لیگ برتر متعهد شوند.

*قانونی برای حضور ملی پوشان در همه تیم ها وجود ندارد

نداشتن قانون برای حضور تعداد ملی پوشان در تیم های لیگ برتری از دیگر مشکلات لیگ است به طوری که برخی تیم ها هیچ بازیکن ملی پوش ندارند اما یک تیم همه بازیکنان ملی پوش را در اختیار دارد. به طور مثال تیم سایپا تهران که اکنون صدر نشین لیگ برتر است بیشترین بازیکن ملی پوش را جذب کرده است که این موضوع در جذابیت مسابقات لیگ تاثیر گذار است. براین اساس هیچ توازنی بین تیم ها در جذب ملی پوشان و کیفیت مسابقات آنها برقرار نیست.

یکی دیگر از مشکلات مسابقات لیگ دسته یک شطرنج حضور بازیکنان آماتور و سطح پایین در تیم ها است که با قوانین شطرنج آشنایی زیادی ندارند.

یکی از قوانین شطرنج در برگزاری مسابقات حضور به موقع شطرنج بازان در رقابت است که در غیر این صورت بازنده محسوب می شوند. اتفاق جالبی که در لیگ دسته یک شطرنج افتاد یکی از تیم ها با اندکی تاخیر در سالن مسابقات حاضر شد و مسئولان برگزاری مسابقات با رعایت قانون شطرنج تیم را بازنده اعلام کردند اما پس از این ماجرا بازیکنان تیم به این موضوع اعتراض کردند.

بروز چنین اتفاقات نشان می دهد که بازیکنانی که در این رقابت ها شرکت می کنند اندکی با قوانین جهانی شطرنج آشنا نیست.

*باشگاه داری به معنای واقعی در کشور گسترده نشده است

براین اساس مهرداد پهلوان زاه رئیس فدراسیون شطرنج در خصوص مشکلات لیگ برتر و دسته یک شطرنج به خبرنگار ما گفت:مشکل باشگاه داری در تمام رشته های ورزش کشور وجود دارد متاسفانه در ایران تیم ها زیر نظر نهادهای دولتی اداره می شوند و باشگاه به معنی واقعی گستردگی چندانی ندارد. منظور از باشگاه داری در ورزش بازیکن سازی و پرورش استعدادها است اما در کشور ما این ساختار وجود ندارد و این وضعیت در ورزش های انفرادی بیشتر مشاهده می شود.

وی افزود: در رشته های انفرادی ستاره ها باعث جذب افکار عمومی می شوند اما در رشته ها تیمی مجموع یک تیم در جذب تماشاگر تاثیر گذار است.متاسفانه به دلیل مشکلاتی در موضوع باشگاه داری وجود دارد در لیگ های شطرنج نیز بازیکنان تعصب و عرقی به تیمشان ندارد که این روند باید تغییر کند و هر بازیکن براساس علاقه ای که به تیم دارد در ترکیب قرار بگیرد. حضور تیم ها در لیگ دسته یک و حفظ آنها از مشکلات عمده فدراسیون است که بیشتر به منابع مالی تیم برمی گردد.

رئیس فدراسیون شطرنج در ادامه عنوان کرد:مشکلات مالی حتی لیگ برتر را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که برخی تیم ها به دلیل نداشتن امکانات کافی از ادامه حضور در رقابت ها کناره گیری می کنند.

*تیم که خواهان جذب ملی پوش است باید قدرت مالی بالایی داشته باشد

پهلوان زاده درباره اینکه فدراسیون چه برنامه ای برای حضور ملی پوشان در همه تیم ها دارد خاطر بیان کرد: هر تیمی که می خواهد بازیکن تیم ملی را جذب کند باید توان مالی بالایی داشته باشد. همه تیم های لیگ برتر به دلیل کمبود منابع مالی قادر به جذب بازیکنان ملی پوش نیستند تنها چند تیم در لیگ حضور دارند که از قدرت مالی خوبی برخوردار هستند. ضمن اینکه یکی از اهداف فدراسیون از حضور بازیکنان ملی پوش در مسابقات لیگ ایجاد شرایطی برای درآمدزایی و تامین هزینه هایشان است در حال حاضر کمتر از 20 بازیکن شطرنج هستند که ارزش سرمایه گذاری دارند.

وی افزود:باشگاه ها باید ساختار مناسبی داشته باشند متاسفانه هنوز به جایی نرسیدیم که با حمایت باشگاه ها نقایص را برطرف کنیم.در لیگ دسته یک علیرغم میزبانی خوبی که استان مازندران انجام داد متاسفانه بیشتر تیم ها از استان میزبان بودند و دیگر استان ها به دلیل نداشتن پشتوانه مالی در مسابقات شرکت نکردند.در حال حاضر بازیکنانی در شطرنج حضور دارند که در حال پرورش هستند و تا 2 یا 3 سال آینده مشکل بازیکن سازی در این رشته برطرف می شود.

*قادر به تعهد گرفتن از تیم برای ادامه حضور در لیگ نیستیم

پهلوان زاده در پاسخ به این سوال که چرا تعهدی از تیم ها برای حضور تیم ها تا پایان فصل لیگ گرفته نمی شود خاطر نشان کرد:اگر چنین اقدامی صورت بگیرد و بر این موضوع پافشاری کنیم تیم های زیادی از حضور در لیگ انصراف می دهند و با توجه به مشکلات مالی تنها 5 یا 6 تیم می توانند ضمانت حضور در لیگ را تا پایان فصل بدهند. در حال حاضر باتوجه به برنامه هایی پیش بینی کردیم طی چند سال آینده این مشکل را برطرف می کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار